הכל לפי זכות האדם. כבר נתקשו בה הרבה מפרשי הראשונים דהא אמרי' בשלהי מ"ק בני חיי ומזוני לאו בזכותא תליא מילתא אלא במזלא תליא מילתא והעיקר לפי פשוטו כדתירצו התוס' שס וכן בסוף שבת דמכל מקום לפעמים על ידי זכות גדול משתנה המזל ומר"ח בן דוסא ור"א בן פדת ל"ק דכבר תירצו המפרשים דהתם הן בעצמן לא רצו שישתנה עליהם המזל וינוכה להן מזכיותיהן. ויש לי ראיה גדולה לזה ממה דאמרי' בפ"ז דיומא כי ארך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך וכי יש שנים של חיים ויש שנים שאינם של חיים אמר ר' אלעזר אלו שנותיו של אדם המתהפכות עליו מרעה לטובה כדפרש"י ז"ל מי שהיה עני בילדותו ונעשה עשיר לעת זקנותו דומה לו כאלו עכשיו נעשה חי מתוך מיתה. והתם על זכות התורה והמצוה קאי כדכתיב לעיל מיניה בני תורתי על חשכה ומצותי יצר לבך כי ארך ימים ושנות חיים וגו' שזכות אלה יגרמו לך להשתנות מזלך ולהתהפך שנותיך מרעה לטובה. שנות חיים ושלום יוסיפו לך עוד לנוב בשיבה. כן יזכנו השם באהבה. ולהיות חלקנו מהזוכים בזה ובבא. אמן וכי"ר:
הדרן עלך פרק עשרה יוחסין וסליקא לה מסכת קידושין וכולא סדרא דנשים.