1
וחלוצה. הא דנקט הכא חלוצה לאו דוקא דכיון דאשמעינן אלמנה מן הנשואין אין לה אלא מנה פשיטא דמשום דהויא חלוצה בתר הכי לא יפה כחה אלא איידי דנקט ברישא חלוצה לאשמעינן רבותא דאע"ג דנחלצה נמי כתובתה מאתים כיון דמן האירוסין הוא נקטה נמי הכא כ"כ הר"ן ז"ל. ואפשר עוד לומר דה"ט דנקט הכא חלוצה ללמד על האלמנה מן הנשואין דלעולם כתובתה מנה כמו חלוצה וזהו למאי דקאמר לקמן דב"ד של כהנים היו גובין לבתולה יותר ולשיטת רבי מנא דדוקא בת ישראל לכהן דנתעלתה עכשיו ולפי מעלתה תגבה והילכך קמ"ל הכא דבאלמנה אין חילוק וכתקנה אחרונה וכברייתא בתרייתא דלקמן כמו שנתבאר שם דלעולם אין לה אלא מנה כמו חלוצה דלא משכחת לה שתתעלה ותגבה יותר: