1
(שם ע"ב) הדא אמרה העומדין מן הצדדין בכלל ברכה הן. משמע אפי' צדדים שממנו ולאחריהן אלא שאין אחריו ממש דלא גריס הכא והזה על הצדדין שבפניו וכן נראה מדברי התוס' פ' אלו נאמרין דף ל"ט שמביאין שם להאי דהכא דמשמע שמוסיפין על דברי רש"י ז"ל וע"ש שפי' לפי הגי' דהתם על הצדדין שבפניו והרמב"ם ז"ל בפט"ו מהל' תפלה כתב סתם והעומדים מצידיהן הרי הם בכלל הברכה ויראה שדעתו כדעת התוס':
2
וצריך שיהא החזן ישראל. כלומר לכתחילה צריך וכ"כ הטור א"ת סי' קכ"ח משתדלין שיהא המקרא ישראל כו':
3
שלא תאמר איש פלוני כו'. כ"כ הרמב"ם ז"ל שם ודוקא ברינון לחוד: