הגבאין שנכנסו לתוך הבית וכו'. מתני' היא בפרק ז' דטהרות וכפי הנוסחא שמביא הש"ס כאן שאם יש עמהם נכרי נאמנין לומר נכנסנו אבל לא נגענו. וזהו אשר ציינתי בפנים להתוספתא דטהרות מפני שיש נסחא אחרינא בההיא מתני' וכפי שהובא בש"ס הבבלי שם דרמי מתני' דהכא אמתני' דטהרות דקתני הגבאים שנכנסו לתוך הבית הבית כולו טמא לא קשיא הא דאיכא עכו"ם בהדייהו הא דליכא עכו"ם בהדייהו דתנן אם יש נכרי עמהן נאמנין לומר לא נכנסנו אבל אין נאמנין לומר נכנסנו אבל לא נגענו. ופירש"י ז"ל איכא נכרי בהדייהו אין נאמנין לומר לא נגענו דמרתתו אם לא יחפשו כל הבית. ואם כן מתני' דהכא בדליכא נכרי בהדייהו הלכך נאמנין לומר לא נגענו וזה לשון התוספתא דטהרות בפרק ח' הגבאין שנכנסו לתוך הבית אם אמרו נכנסנו הרי אלו נאמנין שהפה שאסר הוא הפה שהתיר אם היו אחרים מעידין בהם שנכנסו אע"פ שאמרו לא נגענו אין נאמנין ובזמן שהמשכון בידם אע"פ שאחרים מעידין בהם שלא נכנסו ואומרים לא נגענו אין נאמנין משום שהמשכון מעידן. וזה ודאי טעות דמוכח הוא וצ"ל אף על פי שאין אחרים מעידין בהם שנכנסו ואומרים לא נגענו אין נאמנים משום שהמשכון בידם. אם היה עכו"ם עמהן אע"פ שהמשכון בידם אע"פ שהעכו"ם מעיד בהן שנכנסו ואמרו לא נגענו הרי אלו נאמנין מפני שאימת העכו"ם עליהן. ע"כ התוספתא ולפ"ז היכא שהנכרי עמהן טפי עדיף וזהו דלא כפירוש רש"י והוא ז"ל פירש לפי הנוסחא אשר היה לפניו דגריס דתנן אם יש נכרי עמהן נאמנין לומר לא נכנסנו וכו' כדלעיל ואם כן בדאיכא נכרי בהדייהו טפי גרע וע"כ דמתני' דידן בדליכא נכרי בהדייהו. אבל הרמב"ם ז"ל כתב בפרק י"ב ממשכב ומושב בהל' י"ב כדברי התוספתא גבאי מלכות שנכנסו לתוך הבית למשכן כל שבבית טמא אם יש עמהן נכרי נאמנין לומר לא נגענו מפני שאימת הנכרי עליהן במה דברים אמורים בזמן שיש שם עדים שנכנסו או שהיה המשכון בידם אבל אם אמרו הן מעצמן נכנסנו אבל לא נגענו נאמנין שהפה שאסר הוא הפה שהתיר. והכ"מ ציין להתוספתא אבל לא ביאר מפני מה תפס להגי' במתני' דטהרות כדברי התוספתא ולא כדגריס בבבלי פרקין דמשמע איפכא דבדאיכא נכרי בהדייהו טפי גרע וכפירש"י. והנראה בזה דטעמו משום דהאי תלמודא גריס בהדיא במתני' דטהרות כדברי התוספתא לפיכך תפס לגירסא זו לעיקר וגריס נמי בבבלי כן דתנן אם יש נכרי עמהן נאמנין לומר נכנסנו אבל לא נגענו ומוקמינן למתני' דידן בדאיכא נכרי בהדייהו ואיפכא מפי' רש"י וההכרח לגירסא זו ולפירושו כך הוא דהא איכא למידק מאי טעמא לא משני הש"ס הבבלי כדמשני הכא ולפי מאי שביארתי בפנים בהאי דתרין פתרן דמתני' דידן איירי בדליכא עדים שנכנסו להבית ומהימנין להו במיגו ומתני' דטהרות מיירי בדאיכא עדים שנכנסו והלכך הבית טמא והאי שנייא טפי עדיפא לפי פשטות המתני' דידן ופשטות מתני' דטהרות אלא ע"כ גרסי' בסיפא דמתני' דטהרות אם יש נכרי עמהן נאמנין לומר נכנסנו אבל לא נגענו. ומעתה איכא רבותא טפי לאוקמי מתני' דידן כהך סיפא דמתני' דטהרות דבדאיכא נכרי בהדייהו מיירי דאף על פי שיש עדים שנכנסו אפ"ה מהימני לומר לא נגענו משום דאיכא עכו"ם בהדייהו וא"כ טפי ניחא לאוקמי מתני' דידן בהכי דמסתמא איירי שיש עדים שנכנסו. ועוד דמוכרח גם כן מדקתני וכן הגנבים וכו' דודאי דבהכי מיירי שהכל יודעים שנכנסו והחזירו את הכלים דהא בשעשו תשובה עסקינן כדדייק הש"ס התם לקמן וא"כ מסתמא רוצין הם ג"כ לצאת ידי הבריות שלאחר שיצא קול גניבה עליהן שידעו הכל שהחזירו את הכלים. ומדקתני וכן הגנבים ש"מ דבחדא מחתא מחתינהו דגם רישא דהגבאים שנכנסו בהכי מיירי שהכל יודעין שנכנסו לתוך הבית וטעמא דנאמנין משום דאיכא נכרי בהדייהו עסקינן. זהו מה שנראה לומר לפי גי' הרמב"ם ופירושו בהש"ס דהתם ומוכרע מהש"ס דהכא ומדוייק כפי דברי התוספתא ודע שלמדנו עוד מלישנא דמתני' דקתני וכן הגנבים דין אחד ג"כ להגבאים שאם עשו תשובה והחזירו מעצמן מה שמשכנו נאמנין לומר לא נגענו בכל מה שהיה בבית כשנכנסנו כמו שכתב הרמב"ם שם לזה בהלכה י"ד הגבאים והגנבים שעשו תשובה וכו' וזהו דלא כמו שכתבו התוס' בדף הנזכר ד"ה הגבאים וכו' ואף שעשו תשובה וליתא להא בתוספתא כי אם בתוספתא שלהי מכלתין הכי גריס נאמנין על טהרת חטאת ולא על טהרת תרומה כמה שהביא רש"י במתני' ותו לא מידי: