ושקץ יהיו לכם: אמר זה שנית שישארו שקץ, בל יערבו אותם עם טהורים לבטלם. ועל זה אמר "לכם" כי אם נתערב על ידי אחר – בטל מדאורייתא. ומזה משמע כמאן דאמר דאסור לבטל איסור מדאורייתא. זה מדאורייתא. וחכמים אמרו שגם אם נתערב אסור. ויש בזה ב' פירושים (משנה תרומות פ"י מ"ח): לדעת הר"ש מיירי שנתערב גוף הדג, ומה שאמר כמה יהא בו עשר זוז וכולי – דסבירא ליה דבריה בטלה בתתק"ס (ובירושלמי שם מבואר החשבון). ומה שאמר דג טמא צירו אסור הוא ענין אחר. ועל זה אמר ר' יהודה רביעית בסאתים. ובאר בחולין (דף צט.) דאף על גב שר"י סובר מין במינו לא בטל – ציר דגים דרבנן. ולדעת הרמב"ם הכל מיירי בציר דגים. ועל כל פנים לכל הפירושים הוא דרבנן, כי גם מה דבריה אינה בטלה הוא דרבנן, וע"כ שעיקר הכתוב לאסור לערב לכתחלה. או למאן דאמר שמדאורייתא מותר לבטל איסור הוא לאסור בענין שנותן טעם על ידי בישול וכדומה. ומה שאמר "מבשרם" ולא מן העצמות – התבאר (פר' צו סי' קיז).