1
ובגדיכם לא תפרומו: יש הבדל בין קריעה לפרימה. שקריעה כולל כל מקום ובכל אופן שיקרע [כמו "יקרענה בתער הסופר" (ירמיהו ל״ו:כ״ג), "שפה יהיה לפיו סביב לא יקרע" (שמות כ״ח:ל״ב)], והקורע בכל שהוא לוקה (פ"ט מהל' ביאת מקדש ה"ג), ולכן בא בהשאלה על עצמיים הגיונים – "קרוע אקרע הממלכה" (מלכים א י״א:י״א) אבל הפרימה הוא הקריעה במקום השפה, שקורע את האימרא, ודוקא בבית הצואר למעלה [כמו שמובא במסכת שמחות (פרק יא) אין קורעין אלא בשתי המוריות, הקורע מן החיפה ומן הצדדים לא יצא. וכמו שמובא ביורה דעה (סי' שמ)], ודוקא ביד כמ"ש במועד קטן (דף כב.). ולכן אמר בהוריות (דף יב:) דכהן גדול פורם למטה. וכן דייק הרמב"ם (פ"א מהל' ביאת מקדש ה"טו) או קרוע בגדים כדרך שקורעים על המתים. וזהו שאמר בסוטה (משנה סוטה פ"א מ"ה) אוחז בבגדיה אם נקרעו נקרעו אם נפרמו נפרמו.