1
יותץ טמאים הם וטמאים יהיו לכם: אין פירושו שמחויב לנתצו דאם כן למה אמר "טמאים יהיו" - הלא יתצם בהכרח ולא יהיו טמאים? ועל כרחך פירוש "יותץ" – אם רוצה לטהרו, וטמאים יהיו – אם לא ירצה לנתצם. וזהו שאמר יכול יתצם ודאי וכולי. ומה שכתב "יהיו לכם" – מלת "לכם" מורה כל הצריך לכם לצורך תשמיש התנור, הכל טמא כמוהו, והם הידות כפי הצורך לתשמיש התנור נטמא עם התנור. אבל יתר על הצורך אינו טמא דאין שייך אל התנור. וכתב "טמאים הם" - מלת "הם" מורה לא מה שהוא חוצה לו. ומה שאמר מכאן אמרו – הוא בפרק ה' דכלים (משנה כלים פ"ה מ"ב). ומה שאמר ר' יהודה לא אמרו אלא בין התנור לכותל – ר"ל דאז אינו חיבור ביותר מטפח מפני שעתיד ליטלו כדי לקרב התנור אל הכותל. ומה שאמר היו שני תנורים, וממה שלא התעיק הרמב"ם דין זה (פ"יז מהל' כלים), משמע דאתיא כר' יהודה שהיא סתמא דספרא.