או שק: כבר התבאר שמלת "או" בא על החלוקה המינית וכולל גם הדומה לשק כמו קלקלי וחבק. ובכל זה מה שאינו טוו וארוג לא נכנס בכלל שם 'שק' כי נקרא 'שער ונוצה', לא 'שק'. וזה פירוש [משנה א]. והנה במת כתוב (במדבר לא, כ) "וכל מעשה עזים תתחטאו". ויש לפרש דשם טמא גם טוו ואריג שבא מן העזים. דאין ללמוד משרץ דיש לומר שאני טומאת מת דחמורה. אמנם חז"ל קבלו דבגד ועור האמורים בשרץ וכן במת – מופנים, כי שרץ ומת הוקשו לשכבת זרע דכתיב (בפר' אמור) "והנוגע בכל טמא נפש או איש אשר תצא ממנו שכבת זרע או איש אשר יגע בכל שרץ" – משמע שטומאתם שוה. וכיון דכתיב "וכל בגד וכל עור אשר יהיה עליו שכבת זרע" נדע דהוא הדין דבגד ועור מטמאין בשרץ ומת. ומיותרים לגזריה שוה. דמה שרץ (שכתוב בו בגד ועור) לא טמא אלא טוו ואריג – כך מת (שכתוב בו בגד ועור). ומה במת טמא כל מעשה עזים – אף בשרץ. וזה פירוש [משנה ב'מ וג']. והנה אחר שחדש הגזירה שוה דבגד ועור אין צריך "או שק" על קלקלי וחבק, דהא למד ממת, ובמה שכתב "כל מעשה עזים" כולל גם קלקלי וחבק. רק שמה שכתב בשרץ "או שק" בא ללמד שלאו דוקא שק העשוי מן העזים; שהוא הדין העשוי משער חזיר – טמא. וגם בזה ילפינן מת משרץ בגזירה שוה דהוא הדין במת טמא גם שק הנעשה מן החזיר. וזה פירוש [משנה ד' וה']. [משניות אלה הובא בגמרא שבת (דף סד.). ועל פי פירוש הגמרא שם פרשתי.]