ואלי, אמנם על היסורים שבאים על הצדיק, הודיע תשובה אחת אשר השיג על ידי הופעה נבואיית, רק שלא היה לו בזה נבואה שלמה (כי תשובת השאלה הזאת מפני מה יש צדיק ורע לו ורשע וטוב לו לא גלה ה' לשום נביא וחוזה, וכמ"ש חז"ל שע"ז בקש מרע"ה הודיעני נא את דרכיך) רק נבואה כהה כרואה באספקלריא שאינה מאירה, וחשב כי נמצא בהשגה זאת כל החסרונות הנמצאים לנבואה בלתי מבוארת (כמו שחשבם הרמב"ם פ"ז מה' יסודי הדת בחשבו ההבדלים שהיו בין נבואת אדון הנביאים לנבואת יתר נביאים), Eliphaz now relates that, in a prophetic vision, it had been revealed to him that no man can be absolutely perfect and beyond punishment and that the transient suffering of the righteous prevents their perdition. 6Malbim asserts that the vision seen by Eliphaz had been indistinct, as befits a lesser prophet, one whose standing is far below that of Moses, the master of the prophets. For God has not revealed the full answer to the question of the suffering of the righteous to anyone, not even to Moses. Malbim adds that the account of the vision accords with the description of lesser prophecy—'prophecy through a clouded mirror'—given by Maimonides in Chapter 7 of The Halachot of the Principles of the Torah:
In what respects was the prophecy of Moses distinguished from that of the other prophets? All the prophets received their inspired messages in a dream or in a vision; Moses while awake and standing...All the prophets received their messages through the medium of an angel; Moses realized the prophetic message clearly, without riddle and without parable...All the prophets (when receiving their messages) were filled with fear and consternation and became physically weak; Moses was vigorous enough to comprehend the words of prophecy while retaining his normal state.
• א) שלא ייחד אליו הנבואה ביחוד רק אלי דבר יגונב, כמי שיתנוצץ אליו הברק בליל חשך ואפלה ואח"כ יעלם ונשאר בחשך (כמ"ש המורה בהקדמתו),
• ב) שבאתהו הנבואה דרך משל וחידה (שזה נכלל ג"כ במלת יגונב) ולא הבינוהו כל פרטי המשל רק קצת ממנו כחלום חזון לילה שמעורב בו גם דברים בטלים, ועז"א ותקח אזני שמץ מנהו,
• ג) שלא היתה הנבואה בהקיץ רק בחלום חזון לילה ולא באהו החלום בסוף הלילה שאז כבר נחו הרעיונים מהרהורי יום, רק.