זכור, מכאן עד סוף המענה הוא כעין חתימה לכל דברי הוכוח, ותוכן דבריו, שנגד מה שחקר איוב ודרש בשכלו על השגות שהם אחר הטבע, כמו על מציאת הנפש והשארותה, ועל שכר הנפש וגמולה, ועל ידיעת ה' והבחירה וכדומה, אמר אליו למה יהרוס לעלות אל האלהים לחקור במה שאחר הטבע אשר שם הערפל והענן, ראה נא תחלה אם תוכל להבין דרכי הטבע הנגלים, אשר אתה רואה אותם בעיניך ומרגישם בחושיך תמיד, ואז תעפיל לעלות ההרה לדרוש על דברים שאחר הטבע, אבל אחר שאראך כי אינך יודע אף דרכי הטבע הנגלים והתמידים, איך תתנשא לדבר על נפלאות הנעלים מן הטבע, זכור כי תשגיא ותגדיל את פעלו אשר שוררו אנשים, דהיינו פעלים הטבעיים הנראים לכל האנשים, וכולם שוררו עליהם שירים וזמירות וספרו ענינם בשיריהם: From this point on, Elihu’s oration is essentially a summing-up of the whole debate. As regards Job’s speculations about the essence of the soul and its perpetuity, its reward and remuneration, God’s Omniscience and free-will, etc., he asks why he insists on challenging God and investigating metaphysical matters that are clouded in mist. First see if you can understand the workings of Nature, those that you can see with your eyes and perceive with your senses at all times, and then attempt to climb the mountain to investigate the metaphysical. But I will show that you do not even comprehend the visible and mechanical workings of Nature, so how can you presume to discuss the wonders hidden from Nature.