כי עיניו. עתה משיב נגד מה שטען על הצלחת הרשעים. ועל שאין ה' מענישם בפרהסיא. כדי שיכירו הכל כי יד ה' עשתה זאת. משיב שיש הבדל בין בשר ודם המיסר את המורדים בו שממהר ליסרם תיכף משני טעמים. Elihu now turns to the second argument Job had drawn from the prosperity of the wicked, namely, that if individual governance is indeed in God’s hands, why does He not punish the wicked at once, in public and for all to see. In reply, Elihu argues that human justice eschews delays in punishment because of a lack of knowledge and a lack of ability.
• א) מצד חסרון ידיעתו. שאינו יודע תמיד מי החוטא נגדו ובמה חוטא. ולכן כשיודע לו איזה חטא ומרד ימהר להענישו טרם ידיח עליו את הרע והוא לא ידע להזהר ממנו. 1. The lack of knowledge is that most crime goes undetected and so when a criminal is caught he is punished at once and before he can commit any more crimes;
• ב) מצד קוצר היכולת. שמתירא פן יברח או יסתר ממנו ולא יוכל להענישו. לא כן אצל ה' שלא שייך שימהר להענישו מפני שלא ידע את החוטא. 2. the lack of ability is that the criminal may escape or hide and so avoid punishment. However, unlike human justice which misses out at times, Divine justice does not. God, who is omniscient and omnipotent, has no imperfections and can therefore react how and when He chooses. Consequently, Divine justice does not necessarily require instant punishment. Furthermore, if reward or punishment was manifestly a Divine reaction to a specific human act, there would be no basis for the free-will, doubt or faith without which it has no purpose.
כי עיניו על דרכי איש. ר"ל שמשגיח תמיד בין על דרכי נפשו ומחשבותיו ומדותיו. בין על הפעולות כי כל צעדיו יראה. וכן אין חשש שיסתר אח"כ מענשו, כי.