(ד-ה) רוח, אחר שבאר מעלת דבריו עצמם שב אל מעלת המדבר, ולפי שטתו המדבר בו הוא האל עצמו, שהוא נטע בנפשו האמתיות מתולדתה מראשית, והדעים האלהיים שתולים בטבעה, לא מוצאים ע"י החוש והבחינה, ובזה הוא עומד במקום האל ותחתיו, עפ"ז משיב לו על מה שבקש בסוף הוכוח הראשון (י"ג כ"א), כפך מעלי הרחק ואימתך אל תבעתני וקרא ואנכי אענה או אדבר והשיבני, ע"ז משיב לו הנה אנכי אעמוד להתוכח עמך ולהשיב לך תחת האל ובמקומו, כי אנכי ראוי לטעון תחתיו, At the end of the first round of speeches (Ch.13:20-22) Job had pleaded that he be given the chance to argue his case with God on equal terms. Elihu now presents himself as the answer to this cry: he will stand-in for God and answer Job’s case. He can do so because he reasons on the basis of the Divine Forms in his soul and not empirical evidence. Consequently, when he speaks, he will be expressing God’s ideas. At the same time, since he is mortal, Job will have no reason to fear him or be in awe of him as he would be in the presence of God, whom 'no man can see and live' (Exodus 33.19).
• א) מצד שאני יציר כפיו כי רוח אל עשתני,
• ב) מצד שגם קיום חיי והתמדתם הוא רק ע"י ה' המחיה אותי בכל רגע, וזה ונשמת שדי תחייני, באופן כי רוח ה' נטוע בי בין מצד בריאתי בין מצד חיי והתמדתם שנשמתו אשר בי היא תחייני, (גם היה דעתו שהרוח חל באדם בעודו בבטן, והוא העושה וגומר את הגוף ומלביש אותו לפי מדת הרוח כהדין קמצא דלבושיה מניה וביה, וא"כ נשמת ה' שהיא הנשמה האלהית האצולה ממרום והיא בת אלהים תחייהו) ובה נטועים הדעים האלהיים וההשכלות האמתיות אשר הם בה מתולדה מצד האלהות שלה, ומצד זה היא כאלהים, וחכמתו היא חכמת אלהים, ופיו כפיו ודבורו כדבורו, ויוכל לעמוד תחתיו ולהשיב תשובה במקומו, כי מה שאמרת שאתה רוצה שבעת שיתוכח האל עמך לא יבעתוך לא יראת הרוממות ולא פחד ענשו כמ"ש כפך מעלי הרחק ואימתך אל תבעתני, זה לא יצוייר אם יתוכח עמך ה' בעצמו אשר לא יראהו האדם וחי, משא"כ אם אתוכח אנכי עמך, אז. and the divine breath of the Almighty sustains me.20Following the Kabbalistic tradition, itself based on the categories listed in Bereshit Rabbah 14:9, Malbim identifies a hierarchy of levels (referred to variously as מדרגות, תכונות or חלקים) within the soul. In this instance, the higher one is designated 'נשמה - divine breath', and that below it 'רוח - spirit'. These provide the basis for Elihu's qualifications to act as God's attorney:
That as a creature of God, he is endowed with God's 'spirit';
That as a living being, he is endowed with the 'divine breath' of the Almighty.
Malbim explains: 'Elihu believes that the 'רוח - spirit' is present in unborn human embryos and is that which shapes the body and clothes it... Afterwards comes the 'נשמה - divine breath' of God, which is the Godly Soul conferred from on high, the 'daughter of God' that is its life [and its intrinsic immortality, reuniting with its Source at the body's death] and in which are planted the divine Forms...'
Elsewhere (glosses on Song of Songs 8:8) Malbim explains that the 'spirit' is the primeval soul associated with the material body. 'It is not intrinsically immortal ...however, by virtue of the efficacy of deeds, instruction and work, chemical processes operate to refine it until it achieves the property of immortality and becomes a discrete entity that remains alive after the death of the body.'