כי יש, כל הדברים היקרים במציאות ונכבדים בעיני בני אדם והם נעלמים ונסתרים, כמו מיני המתכיות שבני אדם יחפשו אותם מפני צרכם לתשמיש האדם כמו הנחשת והברזל, או שהם אוצרים אותם לכבוד ולתפארת כמו הכסף והזהב, על כולם חקרו בני אדם ודרשו ומצאו את מקומם היכן הם נמצאים, ויש כמה תחבולות טבעיות ומלאכתיות שעל ידם יגלה מצפוניהם במעמקי הארץ ובסתרי הרים, הכסף י"ל מוצא ומקור שמשם ילקחוהו, ויש מקום לזהב שמשם יזוקו אותו מן החול והעפר שהוא מעורב במו: Job now summarizes his complaint. Taking the mining and extraction of metals and precious stones as his metaphor,15Malbim lists five different ways of prospecting for precious metals and gems: (i) by means of a magic stone which 'according to the Ancients attracts metals towards it as a magnet attracts iron;' (ii) by searching in dried-up stream and river courses; (iii) in the outcrops of volcanic eruptions; (iv) by probing in the clefts and passages left by subterranean water flows and (v) in river banks and canyon walls. In an endnote to his commentary, Malbim explains how subterranean water can move mountains in terms of Pascal's Law of fluid pressures. he argues that God has designed Nature such that man can discover everything there is to know except for the wisdom needed to comprehend individual fate and fortune. Where this is concerned, he is required to believe blindly that God does govern justly. In order to rationalize this belief and compensate for his ignorance, he has been forced to dream up notions of recompense and retribution after death.