פתיחה למענה העשירית מענה בלדד The Tenth Oration - Bildad’s Speech in the Second Round
בראשית דבריו, התקצף על דברי איוב, אשר גילה דעתו שאינו מאמין, או שמסופק, בהשארת הנפש אחר המוות, שאם כן מותר האדם מן הבהמה אין, אחר שכמות זה כן מות זה ורוח אחד לכל, ולמה ברא ה' את האדם בצלמו, וייפח באפיו נשמת חיים יודעת ומשכלת? והצורה האנושית היא לפי זה לבטלה, והוא באדם אך לרעתו למען יבין כי אחריתו עדי אובד. ואחר שראינו שה' נטע בקרבו כוחות רוחנית יקרות, שאין כדמותם בנפש יתר הבעלי-חיים, מבואר שהוא הוא עיקר האדם, ושהנפש לא תאבד עם הגוף הבהמי, רק תחיה חיי נצח לעד. At the opening of his speech, Bildad rages over Job’s admission that he does not believe in, or at least doubts, the survival of the soul after death. For if this is so, man is no better than the animals; the death of the one being no different from the death of the other; all drawing the same breath (Ecclesiastes 3:19), In which case, why did God create man in His image, breathing a living soul into him (Genesis 2:7); one that knows and thinks? Viewed in this way, the human psyche is worthless and its presence in man is only to his own detriment; there, just to make him understand that his end is utter annihilation (Numbers 24:20). But since we see that God has endowed man with wondrous spiritual powers, the like of which are not found in the souls of the other animals, it is clear that this is the essential feature of man and that his soul does not perish with the mortal body but lives on eternally, for ever.
ועל־פי זה חידש גם-כן שיטתו על שאלת הצלחת הרשעים, שלדעתו עיקר ההצלחה הוא במה שהוא אדם, שהיא הצלחת הנפש, שבה ועל-ידה הוא נבדל מן הבהמה, לא הצלחת הגוף, שגוף האדם הוא דומה כגוף הבעלי-חיים, ואם-כן, ההצלחה שהרשע מצליח בעולם הזה, בקניינים שהם רק לתענוג הגוף, אינה הצלחה אמיתית, ועל־פי זה ביאר, שהרשע, עונשו הוא שלא יישאר לו שארית וקיום האישיי, כי נפשו הרוחנית תיכרת ותלך לאבדון, ולא תאיר באור החיים בנעימות הנצחית, ולא שארית המיניי, כי גם בניו ייכרתו וגם שמו וזכרו ייכרת מן הארץ, והוא העונש היותר נורא ומבהיל, ולעומת זה, הצדיק לו שם ושארית בעולם הזה ואחרית במותו, כי נשמתו תחיה בנעימות נצח, ושם תבוא על שכרה, תחת הייסורים אשר סבלה בעולם הזה. Thus, he reformulates his thesis concerning the prosperity of the wicked, as follows:
In his opinion, the essence of prosperity is in the very fact of being a human being. From which it follows, that it is the well-being of the soul that matters, for it is this that distinguishes man from the beasts. It is not physical well-being that matters, for man's body is just like that of the animals. Hence, the prosperity that a wicked person achieves in this world through material possessions, those that are intended only for bodily enjoyment, is not real prosperity. Accordingly, he explains that a wicked person’s punishment is that nothing will remain of him or of his existence, for his spiritual soul will be cut off and doomed; never to be illumined in eternal bliss with the light of the living (Job 33:30). Nothing of his will endure, neither his children, his name nor his remembrances on earth, and this is the most horrifying punishment of all. By contrast, a righteous person has both a name and continuance in this world and a perpetuity in his death, for his soul will be in eternal bliss (Psalms 16:11), there to be compensated for the suffering he endured in this world.
ובזה משלים דעתו שהניח בסיבת ייסורי הצדיקים, שהם על-דרך התמורה, שעל-זה הרבה איוב להשיב ולסתור, וכל תשובותיו ייכונו רק כפי מה שחשבנו, שהתמורה הוא בעולם הזה, שיגמלהו טוב בעולם הזה תחת הרע אשר סבל, לא כן אם יגמלהו תחתיו גמול נצחי רוחני אל נפשו הנצחיית, שייתן לו נעימות נצח תחת ייסורי שעה, ומשפטי ה' יצדקו יחדיו, וסרו כל תשובות איוב, כלו בעשן כלו. In this way he consummates the hypothesis he had put forward regarding the reason for the suffering of the righteous, namely, that it is a contingent of an exchange. Job had parried and rebutted this notion strenuously. However, his arguments are only pertinent if the exchange takes place in this world; that it is here that God rewards the person with good in compensation for the bad he has suffered, and not in the Hereafter. But if He compensates the person with an everlasting spiritual reward that is bestowed on his eternal soul, granting him eternal bliss in recompense for the temporary suffering, Job's submissions fail, and the Lord's justice is vindicated along with Him (Psalms 19:10). Thus, all of Job's responses are rebutted; all gone up in smoke (Psalms 37:20).