ויאמר. עפ"ז אמר אלהים אליו אל ירע בעיניך על הנער ואל אמתך, אחר שעקר מה שהורע בעיניך הוא על הנער, ועל ידו ירע בעיניך גם על אמתך שהיא אם הנער, מזה מבואר שאתה חושב אותו כבנך, לכן שמע בקול שרה (מבואר אצלי ששמיעה בקול היינו שעושה כדבריה), שאם אתה חושב כי הוא בנך היורש אותך כמו יצחק, הוא טעות, כי רק ביצחק יקרא לך זרע, שהלב והסגולה יש רק ביצחק, היינו ביעקב שיולד ממנו, ואמרו חז"ל ביצחק ולא כל יצחק, ואמרו שהנודר מזרע אברהם מותר בזרע ישמעאל ועשו, שלא נקראו ע"ש אברהם רק ע"ש ישמעאל ועשו, ואם אתה חושש לשלחו מאתך פן ימות ברעב וכדומה, אני מבטיח אותך, הגם שהואבן האמה ואינו מתיחס אליך רק אליה, בכ"ז לגוי אשימנו, מצד כי זרעך הוא: And he said: Based on this, God said to him, "Do not let it be bad in your eyes concerning the youth and concerning your maidservant." Since the main thing that was bad in your eyes was concerning the youth - and due to him, it was also bad in your eyes concerning your maidservant, as she is the mother of the youth - from this, it is understood that you consider him to be like your son. Therefore "listen to the voice (bekol) of Sarah" (it has been explained with me that listening bekol is to do like her words) - that if you think that he is your son who will inherit you like Yitzchak, it is a mistake. For it is only "through (lit., in) Yitzchak that your seed will be called" - as the heart and the treasure is only in Yitzchak, meaning in Yaakov who will be born from him. And the Sages, may their memory be blessed, said (Nedarim 31a), "'In Yitzchak,' and not all of Yitzchak." And they said that one who makes a vow [not to benefit] from the seed of Avraham is permitted [to benefit from] the seed of Yishmael and Esav, since they are not called by the name of Avraham but rather by the name of Yishmael and Esav. And if you are concerned about sending him away from you, lest he die of hunger or that which is similar, I promise you - even though he is the son of the maidservant and is not related to you but only to her, nevertheless - "I will make him into a nation," from the perspective "that he is your seed."