כי גדול אתה. בא לדרוש דבר אחר על פסוק בראשית ברא ועיקר הדרשה השייך כאן הוא בסוף הסימן:
הנוד הזה. בא לדרוש מ"ש ועושה נפלאות שהיה לו לכתוב כי גדול אתה ועושה גדולות ולמה שינה ללשון נפלאות. ע"כ דורש שפירושו מלשון כי יפלא. שתרגומו ארי יתכסי וכאן פירושו שעושה דברים מכוסים שאינם נראים וכדמיון הרוח בנוד. הוא אחד מגדולותיו וכמבואר בארוך:
ועוף יעופף. כתוב ביום חמישי ותיבת יעופף מיותר שהיה דו בתיבת ועוף ע"כ דורש על המלאכים שכתוב בהם ובשתים יעופף ע"פ גז"ש:
הכל מודים. ר' יוחנן ור' חנינא הנ"ל:
מיכאל בדרומו. עיין בארוך:
ממדד באמצעו. כמ"ש בסוף איוב מי שם ממדיה. הוא ענין יסוד וחיזוק של הבריאה:
ד"א כי גדול הוא. תיבת ד"א צ"ע שהכל דרשה אחת ועיין בארוך הגירסא על מכונו:
מתקלס במדינה. היינו מ"ש בפסוק הקודם אין כמוך באלהים אדני ואין כמעשיך כל גוים אשר עשית יבואו וישתחוו לפניך ה' ויכבדו לשמך כי גדול אתה ועושה נפלאות אתה אלהים לבדך ועל זה אמר המדרש ג' פעמים הוא לבדו. שמ"ש כי גדול וכו' ועושה נפלאות אתה אלהים לבדך היינו שברא לבדו. ומ"ש אין כמוך היינו הקילוס לו לבדו. ומ"ש יכבדו לשמך היינו ההידור לשמו לבדו שתיבת לבדך מוסב על כולם ע"פ מדה כ"ב. וכן הוא כוונת ר' תנחומא עיין בארוך: