העושה אהל וכו'. ברייתא פרק תולין (שבת קל"ח) אהל קבוע לא יעשה ואם עשה חייב חטאת ופשוט הוא בהרבה מקומות שהוא משום בונה:
וכן העושה וכו'. פ' כלל גדול (שבת ע"ד:) אמר אביי האי מאן דעביד חביתא חייב ז' חטאות תנורא חייב ח' חטאות ואחד מהם הוא בונה. וכן פירשו הגאונים ז״ל וכן הוא בירושלמי. והענין שאע״פ שאמרו אין בנין בכלים זהו בכלים שנתפרקו להחזירן כמו שנתבאר פרק כ״ב. אבל העושה כלי מתחלתו אין לך בנין גדול מזה ואין נקרא זה בנין בכלים שהרי אינו כלי אלא עושה כלי. והשמועות מוכיחות כן כמ״ש הגאונים ז״ל ועיקר:
וכן המגבן וכו'. ברייתא פרק המצניע (שבת צ"ה) המגבן כגרוגרת ואמרו עליה מגבן חייב משום בונה. וכבר כתבתי פ״ח מה שנחלקו קצת הראשונים לומר שאינו אלא משום שבות:
המכניס יד בקרדום וכו'. פ' הבונה (שבת ק"ב:) עייל שופתא בקופינא דמרא רב אמר חייב משום בונה ושמואל אמר חייב משום מכה בפטיש ופסק רבינו כרב באיסורי: