1
אין אדם יוצא וכו'. משנה פרק כל שעה (פסחים דף ל"ה.) אבל לא בטבל ולא במעשר וכו'. וכתב רבינו זה הכלל כל שמברכין עליו וכו' לפי שהמשנה והגמ' שבכאן שוין למשנה וגמ' שבברכות פרק שלשה שאכלו (ברכות דף מ"ה.). וקצר רבינו כאן מפני שכבר בארו פ״א מהל' ברכות. אבל מ״ש או שגזלה הוא בירושלמי תני מצה גזולה אסור לברך עליה א״ר אושעיא על שם ובוצע ברך נאץ ה' הדא דתימר בתחלה אבל בסוף דמים הוא חייב לו ר״י אמר אין עבירה מצוה ר' יוסי אמר אין מצוה עבירה א״ר אילא אלה המצות אם עשיתן כמצותן הרי הן מצות ואם לאו אינן מצות ע״כ. אבל ראיתי מי שכתב ממה שאמרו אבל בסוף דמים הוא חייב לו ש״מ מצה גזולה יוצא בה בדיעבד דהא לא כתיב מצתכם ע״כ. וסוף הירושלמי אינו נראה כן אלא לא יצא והוא שגזל מצה אבל גזל חטים או קמח ועשאו פת ודאי יוצא שקנאן בשינוי ודמים לבד הוא חייב לו כך נ״ל: