חמשה קניינין קנה הק' בעולמו, אילו הן, תורה קניין אחד. שמים וארץ קניין אחד אברהם קניין אחד, ישראל קניין אחד, בית המקדש קניין אחד, תורה קניין אחד מניין, שנאמר י"י קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז: שמים וארץ קניין אחד מניין שנאמר כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדום רגלי, ואמר מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית מלאה הארץ קנינך: אברהם קניין אחד מניין, שנאמר ויברכהו ויאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ: ישראל קניין אחד מניין, שנא' עד יעבר עמך ה' עד יעבר עם זו קנית, ואומר לקדושים אשר בארץ המה ואדירי כל חפצי בם: בית המקדש קניין אחד מניין, שנאמר מכון לשבתך פעלת ה' מקדש י"י כוננו ידיך: ואומר ויביאם אל גבול קדשו הר זה קנתה ימינו: וכולם לא בראם הקב"ה אלא לכבודו, שנאמר כל הנקרא בשמי לכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו: ואומר ה' ימלוך לעולם ועד. ה' מלכותיה קאים לעלם ולעלמי עלמיא: בן בג בג אומר הפוך בה והפוך בה' דכולה בה, ובלה בה, ובה תהוי ומינה לא תזוע שאין לך מידה טובה הימנה: בן הא הא אומר לפום צערא אגרא: יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו שיבנה בית המקדש במהרה בימינו: ר' חנניא בן עקשיא אומר רצה המקום לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר:
חמישה קניינין. כת' ברוב מחזורים. וראיתי מדרשו של ר' שמעון קרא בספר משלי. שמוצא קניינו של אברהם אבינו. מדכת' אלה תולדות השמים והארץ בהבראם. אל תיקרי בהבראם. אלא באברהם. זהו שאמר הכת' ברוך אברם לאל עליון קנה שמים וארץ: וכן פתרונו בהמקרא. ברוך אברם לאל עליון הקונה אותו כדרך שקנה שמים וארץ. אבל בסיפרי אצל הלא הוא אביך קנך אין כת' אלא שלשה קניינין. וכן בפסחים פרק האשה. אבל במכילתי אצל עם זו קנית מונה אותם ארבעה. וכן ראיתי במחזור ישן אחר. ומפני שקשה לומר קניין של אברהם מברוך אברם לפי שאין המקרא נשמע כן. אלא קנין שמים וארץ. ואני אומר כשם שהסיפרי והמכילתי חלוקים שזה אומר ג' וזה אומר ד'. כך איפשר שהגדת שלישית חולקת לס"ה ה'. והא לך לשון ספרי ומכילתי. בספרי שנינו. הלא הוא אביך קנך. זה אחד משלש שנקראו קניינין למקום. תורה. שנאמר ה' קנני ראשית דרכו. ישראל הלא הוא אביך קנך. בית המקדש הר זה קנתה ימינו. ובמכילתי כך שנינו. ארבעה נקראו קניינין. ישראל עם זו קנית. שמים וארץ. דכת' קונה שמים וארץ. בית המקדש. הר זה קנתה ימינו. תורה ה' קנני וגו': ויבאו ישראל שנקראו קניין לארץ ישראל שנקרא קניין. ויבנו בית המקדש שנקרא קניין. בזכות התורה שלימדו שנקראת קניין: ולדברי האומ' ה' קניינין הוא מוציא קונה שמים וארץ מדכת' השמים כסאי וגומ'. וכת' הן כל אלה עשתה. והקניין והעשייה אחד הוא. כל חפצי בם. שהן חשובין לפני המקום בכל קניינין. שאילמלא הם אין העולם עומד. כוננו ידיך. אף זה לשון קניין. ואם נפשך לומר הכנה לבד וקניין לבד הרי הוא אומר ויביאם אל גבול קדשו וגו'. לכבודו. שיתכבד בהן העולם. וימליכהו עליהם: הפך בה והפך בה. חזור וחזור על דברי תורה. וכולה בה. שבל חכמות העולם כלולה בה. כמו שאמרו חכמים דדיה ירווך בכל עת. מה הדד הזה כל זמן שהתינוק ממשמש בו מוצא טעם חלב אף דברי תורה כל זמן שאדם עוסק בה מוצא טעם ויש ללמוד מתוכן דרך ארץ וחכמה. ובלה בה. לשון בלויי הסחבות. אחרי בלותי. הזקן עצמך בתורה. אם למדת בבחרותך גם בזקנותך החזק בתורת אלהים. לא תזוע. תזוז. לזעוה. לזיע. שאין מדה שוה כזו שהעולם זיים עליה: לפום צערא. לפי הצער שתצטער בה תקבל שכר: ולפי שדברי שניהם כעין משל בני אדם. היו אומרי' אותו בלשון ארמי שהכל מכירין בו. שהיה שגיר בפיהם משעלו לבבל. וכן שנינו בפרקי שלמעלה ודלא מוסיף יסיף. ודאישתמש בתגא חלף. (אין) [אף] כאן לפום צערא אגרא; שמעתי אני הכותב דבן בג בג ובן הא גרים היו. וב"ג עולה ה'. כלומר בן אברהם (שהיה) שיש בו ה' אותיות. וכן הא הא. חמש. כאותיות אברהם. ולא רצה לפרסום. וכינה המסדר בלשון הצנע ובלשון נקייה. כמו רב מרי בר רחל שהיה בן גוי קראו על שם אמו. מישראל. ואילו אביהם ואמם לאו מישראל. אי נמי בן בג בג. בן אברהם שניתוספה בו ה' כשנתגייר. וכן בשרה, וזהו כמו בן הא הא. ה' של אברהם וה' של שרה. בן בג בג מיירי בקידושין ובבא קמא. ובן הא הא בהכל חייבין:
סליקא לך מסכת אבות. חזק: