סא.
והיאך מברכין ברכת המזון באחד. ברוך משביע רעיבים ברוך משקה. בא"י אמ"ה הזן את העולם כולו בטובו. וכן לשנים. מג' ועד ט' אומ' נברך שאכלנו משלו. והן עונין. ברוך הוא שאכלנו משלו ובטובו חיינו. ועונה המברך כן. ומנא לן דהכי הוא. דתנן כיצד מזמנין. (בשלשה) [בעשרה] או' נברך אלקינו שאכלנו. והכי אמרו משמיה דרב ביבי בריה דרב שמואל דהכי הוו בעשרה. ההוא דמזמין צריך לברך נברך אלהינו מה טעי משום דכת' (תהילים ל״ד:ד׳) גדלו לי"י אתי. (שם צה) זמרו לי"י. בלמ"ד. דלגבי ברכה אשכחן דכת' ברכו את י"י (ד"ה כט) ויברך דוד את י"י לעיני. (ברכה דלא) [ולא] אשכחן בלמ"ד. וכן הלכה: א' רב אדא בר אהבה ששה נחלקין עד עשרה. וכן מזמנין בי תלתא. גדול אומ' נברך שאכלנו משלו. מסובין שם אומ' ברוך שאכלנו משלו ובטובו חיינו. ואם משנו מן הדין לישנא (דיבורי') [בורים] נינהו. אבל ברכו שאכלנו. לא נאמר מאן דבריך. דאפקיה לנפשיה מכלל המסובין. וא' שמואל אל יוציא אדם עצמו מן הכלל. ומברכותיו של אדם ניכר אם תלמיד חכם הוא אם עם הארץ הוא. דתניא ר' או' ובטובו חיים הרי זה בור. תניא אידך ר' או' חיינו הרי זה תלמיד חכם. חיים הרי זה בור. ומאן דלא גמיר ברכת המזון בלשון הקדוש מברך בכל לשון ויוצא ידי חובתו. דתנן במסכ' סוטה פ' אילו נאמרין בכל לשון. פרשת סוטה. ווידוי מעשר. קרית שמע ותפילה וברכת המזון: