תקמ.
מספר האשכול
באנו לפרש דרך קצרה עיניין בדיקת הריאה. הריאה יש בה שתי אומות גדולות וחמש אונין. ועינוניתא דוורדא שביניהן. וזו הריאה בזמן דנפח לה ואפה כלפי גברא הן שלש אונין מימין ושתים משמאל. ועינוניתא דוורדא מן הימין עם השלש. ואם חסרו מן השלש של ימין אחת אין הבהמה טריפה. שעינוניתא דוורדא משלמת השלש במקום החסירה וכשירה משום דבצד ימין. אבל אם חסרו השתים של שמאל אחת אין העינוניתא דוורדא עולה במקום החסירה וטריפה שאין מצטרפין מצד ימין לצד שמאל: הרי בריאה שתי אומות וחמש אונין ועינוניתא שמינית: והטבח צריך לבדוק בהן אם (אם) דבוקות בחזה ובדפנות. וזו לזו. וגם יש במעי הבהמה תשעה מקומות אחרים שהבודק בהן אם עולה להם סירכא מן הריאה. והן שמנונית החזה. ושמנונית הלב. וטרפשא דכבדא. וגרגרת. ושמנוניתא. דגרגרת. וקנה הלב. ושמנונית שבסימפון שבין שתי אומות שקורין הקצבים קורטווינא. (והכת) [והרת]. שקורין ארמילש. בל'. וגם מתחלק מקום עשירי שבא מטרפש דליבא. הרי אילו עשרה מקומות שבודק בהן הטבח. שאם עולה להן סירכא מן הריאה טריפה. אע"פ שעולה בנפיחה. ואע"פ שלא נמצא שום סירכא בריאה צריך הטבח להוציאה ולעשות לה נפיחה משום יבשה או מראות הפוסלות בה שעל ידי נפיחה מתברר כל היבשות והמראות. ותרי בועי דסריכי להדדי והרבה ספיקות. ושמנונית החזה נידון כחזה. אבל שמנונית דחזה התולה על הצלעות נידון בצלעות וכשירה: ונשאל רב היי גאון ז"ל. (וראי בעיא) [ודאיבעיא] לכון יתירת דמשתכחא בריאה מגבה לא מיבעיא כדאמרי', והני מילי מקמי אבל מאחורה טריפה. כי קא מבעיא לן מקמאה ולתרתי ותלת יתירות דמשתכחן בריאה בין מימינא בין משמאלא מאי. מי אמרי' הני טילי מקמאה. לכל מה דמשתכח מקמה בין חדא בין תרתי או תלת. או דילמא כי אמרי' הני מילי מקמאה לעינוניתא דוורדא בלחוד הוא דקא'. ואי משתכחא יתירא אחריתי בין בימינה בין בשמאלא טריפה. לפי שיש אצלינו בפירושים ראשונים דלא קים לן במילתא שפיר. ותו עינוניתא דוורדא היכי חשובה כשאר אוני. ומאי דיינינן בה. בהא קים לן דכי חסרן אוני חשבינן להו במקום חד מינייהו. או דילמא דכיון דשלא כסדרן הוא לכל מאי דסריכן טריפה. דכן מצינו בהלכות מר רב יהודה גאון. ובעינן למיקם על בירורא דמילתא מקמי מרנא: והשיב: הכי נקטינן נמי דכל יתירת דקיימא מגואי כשירה דהא אמרינן חמשא אונא אית לריאה. ואי יתיר טריפה. הא אמרי' לית הילכתא כוותיה ביתירת. ואפילו לא קיימא בדרא דאוני אלא ביני ביני הא אמרי' ההוא ביני ביני דאתא לקמיה דרב אשי סבר למיטרפיה. א"ל הונא בר מר לרב אשי הני עיזי ברייאתא אית להן כהדה וקרו ליה טבחי עינוניתא דוורדא. והני דקיימא מגואי. אבל מגבה אפי' כטיפה דאסא טריפה. וכיון דקיימא לן דיתירת כשירה לית לן למימר הני מילי חדא לחוד משום דכל יתר בחזקת היתר ולא אסרינן מידעם אלא בריאה. ויתרת דקיימא ביני ביני כל חדא מתקרייא עינוניתא דוורדא. והני עינוניתא דוורדא לכל מאי דסריכן טריפה כדכתב מר רב יהודאי גאון: סימן בדיקת הריאה שנעשה בבית המדרש של הרב הגדול ר' ישראל מלונייל: כל דסריך נשחת. ואדם אין. ואחת אל אחת: פי' אדם, אונא אדופן כשירה ומחמת מכה אפי' אומא לדופן בשירה. ואחת אל אחת. ואונא לחבירתה כשירה: והרב ר' לוי בר יהודה ז"ל שם סימן אחר: וילמד לטרוף טרף אדם אכל: ת': ע"כ: