Kaddish is not the name generally given to this prayer in the Talmud. It is referred to there as “May His great Name...”, because the congregational response beginning with these words is the heart of this prayer. Only in one minor tractate, (Maseches Soferim 16, 19, and 21) is it referred to as Kaddish.
Composed primarily in Aramaic, the language spoken and understood by most Jews in the Second Temple period (See Tosafos to Maseches Berachos 3a), nevertheless, several Hebrew phrases, which were familiar even to the unschooled, were also incorporated in the prayer.
This particular form of Kaddish d’Rabanan, is so named because of the insertion of the paragraph which begins with the words “Upon Yisrael and upon our Sages, etc.” This Kaddish is recited following the study of Talmud or Midrash and invokes God’s blessings on the Sages of Jewry, the transmitters of the Oral Torah.
יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא
בְּעָלְמָא דִּי בְרָא
כִרְעוּתֵהּ
וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵהּ
בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן
וּבְחַיֵּי
דְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל,
בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב
וְאִמְרוּ אָמֵן:
יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא מְבָרַךְ
לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא
יִתְבָּרַךְ וְיִשְׁתַּבַּח
וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא
וְיִתְהַדָּר וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַלָּל
שְׁמֵהּ דְקוּדְשָׁא, בְּרִיךְ הוּא
לְעֵֽלָּא וּלְעֵֽלָּא
מִכָּל בִּרְכָתָא וְשִׁירָתָא,
תֻּשְׁבְּחָתָא וְנֶחֱמָתָא,
דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא, וְאִמְרוּ אָמֵן:
עַל יִשְׂרָאֵל וְעַל רַבָּנָן
וְעַל תַּלְמִידֵיהוֹן
וְעַל כָּל תַּלְמִידֵי תַלְמִידֵיהוֹן,
וְעַל כָּל מָאן דְּעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא,
דִּי בְאַתְרָא הָדֵין
וְדִי בְכָל אֲתַר וַאֲתַר,
יְהֵא לְהוֹן וּלְכוֹן
שְׁלָמָא רַבָּא חִנָּא וְחִסְדָּא
וְרַחֲמִין וְחַיִּין אֲרִיכִין
וּמְזוֹנֵי רְוִיחֵי וּפוּרְקָנָא
מִן קֳדָם אֲבוּהוֹן
דְבִשְׁמַיָּא וְאַרְעָא
וְאִמְרוּ אָמֵן:
יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא
וְחַיִּים טוֹבִים
עָלֵֽינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל
וְאִמְרוּ אָמֵן:
עוֹשֶׂה הַשָּׁלוֹם
בִּמְרוֹמָיו
הוּא בְרַחֲמָיו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם
עָלֵֽינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל
וְאִמְרוּ אָמֵן: