1
כללו של דבר וכו'. אף בזה הכלל אנו צריכין לפרט, שלא נתבאר לנו אם גזר וחק חוק על עיר אחת לבד, ולא גזר על עיירות אחרות מה דינו, דממה שכתב כאן שיחקוק אותו המלך לכל, אין ללמוד דבכל מקומות(ינו) קאמר, שהרי סיים ולא יהיה לאדם אחד לעצמו, משמע דלא פירש אלא ביחיד, גם ממה שכתב לעיל, וכן מלך שהשים מס על בני העיר וכו', נראה דבעיר אחת לחוד סגי, אף שבשאר עיירות לא שם, ואין ללמוד ממה שכתב לקמן במה דברים אמורים במלך שמטבעו יוצא כו', דהתם בעיקר מלכותו קאמר, והפוסקים ז"ל עמדו בזה, עיין בשאלות ותשובות לחם רב סי' קנ"ז, האמנם מהדקדוק הנזכר יש להוכיח דינו של מהרי"ק זלה"ה שורש קצ"ה שהביא הרב בית יוסף חו"מ סי' שס"ט, שאחד גזר על היהודים שיפרעו יותר מהערלים, משוה מדותיו מיקרי ואין זה גזל עיי"ש, שהרי לא פרט רבינו אלא אדם אחד דמשמע שאין כן באומה אח(ר)ת.