המופתים זה הדם כמה שנאמר. התמהון שבפיסקא זו מבואר. ולפמ"ש בפיסקא הקודמת הדבר מבואר שהמופתים נקראים הדברים שנעשו שלא על ידי פועל דמיוני שלא הוצרך פועל דמיוני לקיום הדבר כי אותן שהוצרכו לפועל דמיוני נקראו אותות כמש"ל והדברים שלא הוצרכו לפועל דמיון היה סיבתן מה שהראה הקב"ה למשה הפיכת מים לדם דהיינו הפיכת הרחמים לדין שהמים נמשלו לחסד ודם לדין. ולזה מביא ראיה מקרא (דונתתי מופתים בשמים ובארץ דם ואש ותמרות עשן) שמרמז ג"כ לתגבורת הדינים. And wonders – This refers to the blood. This verse returns to the plague of blood to explain the significance of this sympathetic act. The other plagues were not sympathetic acts, but acts of retribution and judgment against Pharaoh and Egypt. Blood, however, is referred to both as a plague and as a sympathetic act. First God presents this wonder as a way of illustrating to the people and to Pharaoh how powerful God is. What is the symbolism then of this act?
Water is a symbol of loving kindness (Hesed) in Kabbalah and blood is a symbol of judgment (Din). The transformation of the water from the Nile from water to blood is a way of proving that God is a God not only of love, but of judgment, if necessary. The verse from the book of Joel expresses the rising of the powers of judgment in the world.