כיצד
קדשי קדשים וכו' אלא בצפון. הנה איתא בזבחים דף ס"ב תנן התם כבש הי' דרומה של מזבח מנה"מ שהכבש בדרום אמר רב הונא אמר קרא ושחט אותו על ירך המזבח צפונה שיהי' ירך בצפון ופניו לדרום ופריך ואימא ירך בצפון ופניו ג"כ בצפון כאדם השוכב אמר רבא רמי גברא אאפי' אמר אביי תריץ ואותיב גברא זקפוהו והושיבהו ונמצא ראשו ורגלו לרוח אחת א"ל רבוע כתיב פירש"י דרבוע משמע באדם הרובץ ומושכב שיער הכתוב וצריכין לימוד להבין דברי חכמים וחידותם ובספר ברית שלם ראיתי שכתב לפרש עפ"י הא דאמרו במנחות דף כ"ט עוה"ז נברא בה' ותליא לכרעי' דה' דאי הדר מעיילי לי' בפתחא יתירא דעביד לי' בצד צפון דהיינו שבתחלה נברא העולם ב"ב שהוא פתוח לגמרי בצד צפון ומשם תפתח הרעה לפתח חטאת רובץ זה שער שנקרא צפוני אבן ומכשול והרוצה לצאת לתרבות רעה דרך שם מיד פוגע בו מנוול זה הצפוני ונכשל בעונו ע"י היצה"ר שנקרא אבן ומכשול וזהו פירושו כגברא דרמי על אפי' ורגליו לצפון ר"ל אחרי שהלך לחוץ נכשל באבן הצפוני זה יצה"ר וא"א לו לשוב כמו שאמרו שם במנחות לא תסתייעא מילתא דליעול בהך דנפיק בי' ופרש"י מפני היצה"ר ומאחר שראה הקב"ה שאין העולם מתקיים במה שברא בבית אז בראו בה' ותלאו לכרעי' דא' הדר מעיילי' לי' ר"ל דאחר שמביא קרבן עולה שצריכה צפון נגד יצה"ר הוא הצפוני כמבואר לעיל הוא העולה האדם עולה למעלה בפתח התשובה של ה' וזהו מה שאומר תריץ גברא זקפוהו והושיבהו שעולה בפתח התשובה [ואיתא במדרש בפרשת בראשית שנברא העולם בה' שכובה ומונחת על צדה כזה ומובן יותר] ולפי שפסוק זה ושחט אותו על ירך צפונה כתיב בעולה שטעונה צפון מרמז על יצה"ר הצפוני פתח התשובה של ה' שהוא בצד צפון לכן רמזו בלשון מה שאמר רבא רמי גברא אאפי' דלכן שיער הכתוב באדם ששוכב ארצה ורגליו לצפון לרמז על החטא שנכשל באבן הצפוני ומושלך ארצה וע"ז באה העולה על הרהור הלב הוא העולה על רוחכם דהיינו יצה"ר וא"ל אביי אדרבא תריץ גברא ר"ל מנ"ל שמרמז על החוטא דהסברא נותנת ששיער הכתוב באדם היושב זקוף הוא העולה למעלה בפתח העליון של ה' א"ל רבוע כתיב משמע באדם הרובץ ומושכב ארצה ר"ל דתורה רמזה על יצה"ר של פתח חטאת רובץ והחוטא נכשל בו רגליו כגברא דנפל על אפי' וזה שאמר הכתוב שאמר הקב"ה לקין למה נפלו פניך כגברא דרמי על אפי' הלא אם תטיב שאת אגביהם למעלה בפתח התשובה כשל ה' ר"ל הלא יש לך דרך אחרת דהיינו תריץ גברא דשיער הכתוב באדם זוקף דע"י התשובה עולה בפתח ה' ומתכפר וזהו אם לא תטיב לפתח חטאת רובץ זה היצה"ר שנכשל החוטא באבן נגף אז הוה כגברא רמי אאפי' אבל אי הדר מעיילי' לי':
בענין שחיטת צפון עיי' מנחות דף נ"ו מבואר לגי' רש"י דמוקי אותו דר' אחיא לרבות אבל מקבל בצפון אבל אותו דשעיר נשיא למעט דאין שוחט בצפון וזה סותר לסוגי' דזבחים דף מ"ז וטה"ק כבר הקשה ע"ז ותוס' מפרשים וגרסו כהאי דזבחים ולי נראה דרש"י הוכרח לזה דיש עוד שינוי בהאי דזבחים דשם מייתא ברייתא דלראב"י בעינן אותו למעט פסח רק גמרא דחי דפסח בלא"ה לא בעי צפון ובמנחות מייתא הברייתא דראב"י גופי' דחי דלא צריך אותו למעט פסח דבלא"ה לא בעי צפון וא"כ הדבר מבואר דעי"ז ע"כ הגי' בהא דאותו דר' אחי' משונה דכיון דליכא שם תנא דאותו צריך למעט פסח א"כ יקשה לר' אחי' גופי' ל"ל אותו דשעיר נשיא וע"כ מוקי למעט שוחט ואידך אותו לרבות מקבל ולקח לא דריש אבל לפי סוגי' דזבחים דראב"י סובר דאתי למעט פסח ניחא דאותו דשעיר נשיא לר' אחי' באמת למעט פסח ואותו חדא למעט שוחט אבל למקבל דבעי צפון לא צריך דאתיא מדר' אחי' והבן היטב.