כיצד
קומצין מנחות הנקמצות וכו' פושט אצבעותיו על פס ידו. הנה בכ"מ ולח"מ תמהו דבגמרא איתא רק ג' אצבעותיו ולי נראה דפסק כסתם משנה דשם דף י"א איתא במשנה כיצד פושט ראשי אצבעותיו על פס ידו והיינו כר"פ כדקמצי אינשי ולא קתני שלש אצבעותיו ומוחק בגודש מוכח דלא הי' עבודה קשה דעיקר הקו' היינו דצריך מחיקה וכן רבינו לא הזכיר מחיקה אח"ז ראיתי בשי"צ יומא דף י"ט שכתב כדברינו דסמך אסתם משנה אך הקשה לפמש"כ רבינו בפ"י משנה דיומא דחפינה מעבודות היום הן סבירא לסתם משנה ולא קייל"ן כן א"כ יקשה מאי אולמי' האי סתמא מהאי סתמא ונדחק ליישב ולפמש"כ בפ"א מעיוהכ"פ דמשנה דתמיד ומידות דלא כמשנה דיומא דעליות בית אבטינס לא נתקדשו ניחא.
והנה לפמש"כ בקרבן עדה בירושלמי פ"ז דיומא דלכך לא הביא רבינו הך דכהן שאין ידו מחזקת כב' זיתים פסול לעבודה משום דסובר דהוא בכלל ננס הנה בודאי מי שאין ג' אצבעותיו מחזיק כב' זיתים ל"ש לומר דהו' ננס וא"כ מוכח מזה דקומץ בכל היד וע"כ מי שאין ידו מחזיק כב' זיתים שייך לומר דהו' ננס וכן יש להוכיח מירושלמי פ"ב דיומא דכהן שאין ידו מחזיק כב' זיתים ופסול לעבודה מוכח דבעינן קמיצה בכל היד דאי בג' אצבעותיו למה פסול לעבודה הא בודאי אם קומץ בד' אצבעותיו לא שייך לומר דהו' קמיצה פסולה א"כ אמאי יפסול לעבודה יקמוץ בד' אצבעותיו אלא ודאי דירושלמי סובר דקומץ בכל היד ולכן מי שאין ד' אצבעותיו מחזיק כב' זיתים שפיר פריך דליפסל לעבודה.
ולפמש"כ הקרבן עדה שם דרבינו לא הביא דין זה משום דסובר דהו' בכלל ננס בודאי מי שאין ג' אצבעותיו מחזיק ב' זיתים ל"ש לומר דהו' ננס אעכ"ח משום דבעינן קמיצה בכל היד וכן יש להוכיח דר"י ע"כ חולק דאי איתא דלר' ירמי' רק להשוות קאמר פושט ידו וקומץ בג' אצבעותיו והוא מהלמ"ס כמוש"כ בשלום ירושלים שם א"כ מיבעי מלמטה למעלה ואינך פשיטא דפסול אלא ודאי כדקמצי אינשי ולא בא הלכה בפירוש איך יקמוץ רק תורה סתמא כדקמצי אינשי לכן שפיר בעי למטה למעלה אם לא קמץ כדרכו מה דינו וזה ראי' ברורה והנה בכ"מ הקשה דהשמיט רבינו בעיא דלמטה למעלה הרי"ק בכתב יד הביאו בס' מנחה טהורה כתב דהוא נכלל בכלל איבעיא ראשונה דראשי אצבעותיו דדינו חד אלא זה תפס ידו למטה וזה גב ידו על הקמח.
כיצד קומצין וכו'. ותמהו דבגמרא איתא דחופה בג' אצבעות וכתב הכ"מ דר"פ דאמר כדקמצי אינשי פליג על הברייתא וכן הראב"ד בפי' לתו"כ תמה וכן בספר קרבן אהרן אמנם באמת הוא מפורש בירושלמי יומא פ"ה הא דחופה את פת ידו כדברי רבינו וכן הוא בתו"כ ויקרא פ"ט.