וכן
האוכל כזית מכל האימורין וכו'. וכ' הכ"מ מ"כ דע כי אין מעילה באימורים עד אחר זריקת דמים ואע"ג דאוכל מבשר קדשים לוקה אינו לוקה משום לאו דמעילה דהא אם אכל בשוגג מאימורין קדשים קלים קודם זריקה אינו מביא אשם מעילות וקשה דנראה לאו דלא לאכול מבשר עולה היינו לאו דמעילה וראי' לזה שלא מנה לאו דמעילה בה' מעילה שסמך אמש"כ כאן וא"א לומר דלענין קרבן בשוגג אין מעילה באימורים עד לאחר זריקת דם ובמלקות יש בהן לאו דמעילה אפי' קודם זריקת דמים דהא מתניתין סתמא תנן קק"ל לפני זריקת דמים אין מועלין לא באימורין אלא בבשר פ"ק דמעילה ז' ונראה דיש בהן שני לאוין האחד לאו וכל מנחת כהן כליל תהי' לא תאכל ומשם למדנו לכל הראוי לאישים שאם אכלו הוא בל"ת ואם אכל בשר אימורים קק"ל לוקה משום לאו זה ויש עוד לאו אחר הנהנה מההקדש במזיד ואם אכל מבשר עולה או מאימורי חטאת האשם עובר על שנים לאו דמעילה ולאו דכל מנחת כהן וכן מנה רבינו בלאוין חלוקין בפי"ט בסנהדרין ולא ירדתי לסוף דעתו למה לא כ' בה' מעילה לאו דנהנה מן ההקדש במזיד וכן הקשה במשל"מ בפ"א ממעילה וכונתו דלמה בפתיחתו לה' מעילה לא הביאו ובה' מעה"ק הביאו ובתר איפכא הו' לי' למיזל ובמרכבת המשנה בפ"א ממעילה כ' לתרץ דהמעיין בצדק שם ביתו בה' מעה"ק לבאר כל מאכלות אסורות דפהמ"ק וכאן בה' מעילה מקום ביאור איזה הדבר שחייב בו משום מעילה עכ"ל ובס' נ"מ כתב ע"ז בארוכה דדעת רבינו אע"ג דמהאי קרא דוכל נדריך נפ"ל אזהרה למעילה אינו אלא דרך אסמכתא בעלמא אבל עיקר קרא בא להזהיר שלא לאכול מבשר העולה אפי' לאחר זריקה דפשטי' דקרא בהכי איירא כדאיתא די"ז נדריך זו עולה מה בא ללמדינו אם לאוכלן חוץ לחומה ק"ו ממעשר אם לפני זריקה ק"ו מתודה ושלמים אם לאחר זריקה והוא זר ק"ו מבכור אם מחוץ לקלעים ק"ו מחטאת ואשם הא לא בא הכתוב אלא לאכול מן העולה אפי' כהן לאחר זריקה אפי' בפנים שהוא לוקה ופירש"י ואזהרת עשה אשכחן בה בעלמא וערכו בני אהרן כו' כליל הוא ולא לאכילה ובגמ' שם פריך וכי מזהירין מן הדין ומשני קרא יתירא אלמא עיקר קרא דריש לי' ר"ש דלהכי הוא דאתא לאוכל מן העולה אפי' לאחר זריקה אפי' הוא כהן לוקה אלא דממנו למדנו שהוא אזהרה גם לכל מועל בקדשים על צד הרמז:
וראיתי להראב"ד שהשיג עמש"כ רבינו שאזהרה על מעילה מונדריך וז"ל א"א ופשוטה מזה הוא בתרומות הקדשים לא תאכל וכ' הכ"מ מדאמרינן בסנהדרין דפ"ד הזיד במעילה וכמ"ט דרבי גמר חטא חטא מתרומה ומ"מ אין להשיג על רבינו למה לא הביא אותה ראי' מגמ' מאחר שהביא ראי' הכתובה בגמ' ובס' נ"מ תמה דמהתם לא ילפינן אלא אזהרה לאוכל מן העולה ושיעורו בכזית אבל מעילה דשיעור בפרוטה מאן לימא לן שזה שאמרו בגמ' דונדריך הוא אזהרה למועל דילמא הוא אזהרה לאוכל כזית דבעינן כליל אבל אזהרה למעילה נפקא לן מג"ש דחטא חטא ושיעורה בש"פ ואיך שביק רבינו דרשה פשוטה שאמרו בהדיא דהוא אזהרה למעילה ע"כ נראה דדעת רבינו דהך דשביק האי דרשא יען דלטעמו אזיל דכל מה שלמדו בי"ג מידות הוא דרבנן ומש"ה סמכה רבינו בכלל לאו דלא תוכל לאכול בשעריך ונדריך ומודה רבינו דאזהרת מעילה עיקר הילפותא מגז"ש דחטא וכיון שכן יפה כיון רבינו ז"ל להביא לאו זה בה' מעה"ק דעיקר אתרי' הוא שם ששם הביא כל הני דרשות דדריש ר"ש מהאי קרא דלא תוכל דלוקין עליו בכזית וכ"כ התוס' במכות דח"י ד"ה ולילקי משום זר דהא דאמר רבא זר שאכל מן העולה לפני זריקה חוץ לחומה לר"ש לוקה חמש לא מני אלא דבר שאכילתה בכזית ולא בדבר שהוא בשו"פ ונראה מדברי רש"י הנ"ל דטעמא דלוקה באכילת עולה אפי' לאחר זריקה אפי' שהוא כהן אינו אלא משום דבעינן כליל וליכא שנאמר וערכו בני אהרן כליל ולא לאכילה ומפני שאזהרת עשה ל"ש אזהרה כדאמרינן בפ"ק דתמורה דף ד' ובכמה מקומות לכן איצטריך וכל נדריך לאזהרה לחיוב מלקות עלה וזהו נמי דעת רבינו בפי"א ממעה"ק אחר שכ' כל האוכל כזית מבשר העולה לוקה שנאמר לא תוכל כתב וכן האוכל כזית מכל האימורין שהאימורין כליל למזבח ככל העולה מזה מוכח דסבר דטעמא דלוקה באכילת כזית מן העולה היינו משום דבעינן כליל והביא ראי' ע"ז ממנחת כהן שנאמר בו כליל תהי' לא תאכל וילפינן משם דכל שהוא כליל למזבח אכילתו בל"ת כלומר דמטעם זה הוא שנאסר אכילת העולה בלאו דלא תוכל לאכול משום דבעינן כליל וה"ה לכל האימורים ג"כ כליל למזבח כמו עולה וממוצא דבר אתה למד שיש אזהרה מיוחדת מלאכל בשר העולה ומכל האימורים ממאמר הכ' לא תוכל לאכול לפי שהם כליל לאישים ואזהרה מיוחדת לאכול מנחת כהן שנאמר בו כליל תהי' לא תאכל ונמנית לב' ולוקין על שתיהן אמור מעתה דמש"כ רבינו במנין הלוקין האוכל ממנחת כהן וכן מכל דבר שהוא כליל לאישים כולל ב' אזהרות איסור אכילת כהן ואיסור אכילת העולה והאימורין שהם כליל לאישים וכ"כ הגאון מרכבת המשנה כאן ודלא כמש"כ המשל"מ בפ"א ממעילה ואולם אזהרה דמעילה דיליף לה רבינו מעולה מייתא לה לקמן אות ע"ז מפני שהוא ענין אחר והוא ענין נפרד מנה אותו לחודי' את"ד:
וכן האוכל כזית מאימורין וכו' לוקה משם כליל תהי'. וקשה לי הא הו' לאו שבכללות כמוש"כ תוס' מנחות ע"ד והא דפריך דליחשוב לאו בכליל תהי' היינו עכ"ח לאיסורא כמוש"כ תוס' שם אלאו דכל שבקודש פסול הוא ל"ת אבל לרבינו דלקי יקשה ונראה לפמש"כ בחס"ו וכ"כ האוה"ד בפסחים וחגיגה דלאו שבכללות אי יש קו"ח מזהירין מה"ד כמו היכא דיש עשה כמוש"כ הה"מ פ"ז ממא"ס וא"כ יש לומר גם באימורים יש קו"ח ממנחה דמנחה רק כליל בשל כהן משא"כ אימורים אף בשל ישראל הוא כליל והיכא דאיכא קו"ח שפיר לקי אלאו שבכללות: