וְזֶה בְּחִינַת אַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל יַיִן בְּפֶסַח כְּנֶגֶד אַרְבַּע לְשׁוֹנוֹת שֶׁל גְּאֻלָּה, וְהוֹצֵאתִי וְהִצַּלְתִּי וְגָאַלְתִּי וְלָקַחְתִּי, זֶה בְּחִינַת אַרְבַּע בְּחִינוֹת הַמְבֹאָרִים בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל, שֶׁכֻּלָּם בְּחִינַת אֱמוּנָה, שֶׁהֵם אֱמוּנָה וּתְפִלָּה וְנִסִּים וְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שֶׁמְּבֹאָר שָׁם שֶׁכֻּלָּם בְּחִינָה אַחַת, וּכְנֶגֶד אַרְבַּע בְּחִינוֹת אֵלּוּ צְרִיכִין לִשְׁתּוֹת אַרְבַּע כּוֹסוֹת. וְעַל-כֵּן עַל כּוֹס רִאשׁוֹן מְקַדְּשִׁין קְדֻשַּׁת הַיּוֹם שֶׁהוּא הַקִּדּוּשׁ, זֶה בְּחִינַת עֶצֶם הָאֱמוּנָה, שֶׁהִיא עִקַּר הַקְּדֻשָּׁה, כִּי עִקַּר שֶׁבַח קְדֻשַּׁת הַיּוֹם הוּא עַל-יְדֵי אֱמוּנָה שֶׁכְּלוּלָה מִכָּל הַקְּדֻשּׁוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "וְעִם קְדוֹשִׁים נֶאֱמָן", כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּהַתּוֹרָה "חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם", שֶׁאֱמוּנָה הִיא כְּלָלִיּוּת הַקְּדֻשָּׁה. וְכוֹס שֵׁנִי הוּא בְּחִינַת נִסִּים, כִּי עַל כּוֹס שֵׁנִי מְסַפְּרִים כָּל עִקַּר הַנֵּס שֶׁל יְצִיאַת מִצְרַיִם וְכָל תֹּקֶף הַנִּסִּים שֶׁל הָעֶשֶׂר מַכּוֹת וְכוּ'. נִמְצָא, שֶׁעִקַּר הִתְגַּלּוּת הַנִּסִּים מְגַלִּין עַל כּוֹס שֵׁנִי, כִּי הוּא כְּנֶגֶד בְּחִינַת נִסִּים. וְכוֹס שְׁלִישִׁי מְבָרְכִין עָלָיו בִּרְכַּת הַמָּזוֹן, שֶׁהוּא לְבָרֵךְ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁנָּתַן לָנוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ". וְכוֹס רְבִיעִי הוּא בְּחִינַת תְּפִלָּה, כִּי עַל כּוֹס רְבִיעִי גּוֹמְרִין אֶת הַהַלֵּל וְהַלֵּל הַגָּדוֹל וְנִשְׁמַת, שֶׁהֵם כְּלַל כָּל הַתִּשְׁבָּחוֹת וְהַהוֹדָאוֹת וְהַבְּרָכוֹת, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת תְּפִלָּה: And this is the aspect of the four cups of wine on Passover, which correspond to the four phrases of redemption - "and I will take out... and I will save... and I will redeem... and I will take them..." (Exodus 6:6-7)...
נִמְצָא, שֶׁהָאַרְבַּע כּוֹסוֹת הֵם כְּנֶגֶד אַרְבַּע בְּחִינוֹת שֶׁכְּלוּלִים בֶּאֱמוּנָה כַּנַּ"ל וּבִשְׁבִיל זֶה מְבָרְכִין אוֹתָם עַל הַיַּיִן, כִּי הַיַּיִן מֵרִים אֶת הַדַּעַת לְמַעְלָה מִמַּדְרֵגָתוֹ, וְעַל-כֵּן הַיַּיִן כָּלוּל מִשְּׁנֵי בְּחִינוֹת לְהֵטִיב אוֹ לְהָרַע, חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה זָכָה-נַעֲשֶׂה רֹאשׁ. לֹא זָכָה-נַעֲשֶׂה רָשׁ, זָכָה-מְשַׂמְּחוֹ, לֹא זָכָה-מְשַׁמְּמוֹ. וְעַל-כֵּן אִי אֶפְשָׁר לִשְׁתּוֹת יַיִן כִּי אִם בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה כְּשֶׁזּוֹכֶה לְתַקֵּן הַבְּרִית שֶׁהִיא בְּחִינַת יוֹסֵף בְּחִינַת צִיצִית שֶׁעַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין לְעֵצוֹת קְדוֹשׁוֹת וּלֶאֱמֶת וֶאֱמוּנָה כַּנַּ"ל, וְאָז יָכוֹל לִזְכּוֹת עַל-יְדֵי הַיַּיִן שֶׁיִּתְרוֹמֵם מֹחוֹ בִּקְדֻשָּׁה וְיָכוֹל אָז לְהִתְלַהֵב יוֹתֵר לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וּלְהִתְעוֹרֵר יוֹתֵר לַעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי מֵחֲמַת שֶׁנִּתְרוֹמֵם מֹחוֹ וְנִתְרַחֵב דַּעְתּוֹ יָכוֹל לַעֲלוֹת לְשֹׁרֶשׁ הַדַּעַת שֶׁהוּא בְּחִינַת שֹׁרֶשׁ הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת שֶׁשָּׁם הוּא לְמַעְלָה מִכָּל מִצְוֹת הַתּוֹרָה וְכָל הַמִּצְווֹת מְקַבְּלִין חִיּוּת וְהֶאָרָה מִשָּׁם וּכְשֶׁעוֹלֶה לְשָׁם נִתְלַהֵב בְּיוֹתֵר וְנִתְחַזֵּק בְּיוֹתֵר לְקַיֵּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה. מֵחֲמַת שֶׁמַּמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ אוֹר שֹׁרֶשׁ הַמִּצְווֹת, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִתְחַזְּקִין אֶצְלוֹ קִיּוּם הַמִּצְווֹת בְּיוֹתֵר. אֲבָל לְהֵפֶךְ, חַס וְשָׁלוֹם, כְּשֶׁאֵין זוֹכֶה לַבְּחִינוֹת הַנַּ"ל וְאֵין אֱמוּנָתוֹ שְׁלֵמָה עֲדַיִן, אֲזַי עַל-יְדֵי שְׁתִיַּת הַיַּיִן וְהַשִּׁכְרוּת יָכוֹל לְקַלְקֵל מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, יִתֵּן בַּכּוֹס עֵינוֹ יִתְהַלֵּךְ בְּמֵשָׁרִים, שֶׁכָּל הַדְּרָכִים דּוֹמוֹת עָלָיו כְּמִישׁוֹר, כִּי מֵחֲמַת שֶׁנִּתְרוֹמֵם מֹחוֹ לְמַעְלָה מִכְּלֵי הַמֹּחִין שֶׁלּוֹ, עַל-כֵּן אֵינוֹ רוֹאֶה עוֹד לְפִי בְּחִינָתוֹ כָּל הָאַזְהָרוֹת שֶׁל הַמִּצְוֹת שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁעַל-יְדֵי שִׁכְרוּת שׁוֹכֵחַ כָּל הָאַזְהָרוֹת שֶׁל מֹשֶׁה. כִּי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מְלֻבָּשׁ בְּכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל בְּכָל אֵבָר אֵבָר וְהוּא מַזְכִּיר אֶת כָּל אֵבָר וְאֵבָר אֶת הַמִּצְוָה הַשַּׁיָּכָה לְאוֹתָה אֵבָר, וְעַל-יְדֵי הַשִּׁכְרוּת מַפְשִׁיט אֶת הַדַּעַת עַד שֶׁאֵינוֹ שׁוֹמֵעַ כָּל אֵלּוּ הָאַזְהָרוֹת עַד שֶׁכָּל הַדְּרָכִים דּוֹמוֹת עָלָיו כְּמִישׁוֹר: ...Because wine lifts a person beyond their current status; and for this reason wine includes two potentialities - to benefit or to cause harm, God forbid. As the Rabbis, of blessed memory, said, "if one merits, they rise to the head; if one does not merit, they become impoverished. If one merits, wine brings them joy; if one does not merit, it destroys them" (Yoma 76b). And therefore one must only drink wine in a state of great holiness... and then one can merit, by means of the wine, for their mind to be elevated in holiness, and they can then experience a greater passion for the Blessed God and be awakened further toward Divine service. For since their mind has been lifted and their awareness is expanded, they can arise to the source of awareness, which is the aspect of the source of the Torah and and the commandments, which is a place that is higher than all of the commandments of the Torah, and all commandments receive their vitality and are illuminated from there. And when one ascends to there, they burn with great passion and are receive great strength to fulfill the commandments of the Torah; because they are drawing on themselves the light of the root of the commandments, and through this one derives greater strength to fulfill the commandments...