מיאון
הגדרה
קטנה שאין לה אב וקידשוה אימה ואחיה (שהם קידושין מדרבנן), ואמרה בפני שניים שהיא רוצה לצאת מבעלה – יוצאת בלא גט (הסוגיות ביבמות פרק יג).
לדוגמא, אמרה: אי אפשי בפלוני בעלי (יבמות קח.).
מקור וטעם
המקור שקטנה שאין לה אב אינה מתקדשת מן התורה הוא שהפסוק "את בתי נתתי לאיש הזה" (דברים כב, טז) נאמר רק על האב (רש"י ברכות כז. ד"ה שממאנין).
הטעם שתיקנו לה חכמים קידושין הוא כדי שיישאוה ולא תצא לזנות (רש"י ברכות כז. ד"ה שממאנין).
פרטי הדין
זמן החלות – כאשר ממאנת פוקעים קידושיה ונישואיה למפרע. ודנו האחרונים האם הוא למפרע ממש, או שרק לגבי דינים שמכאן ולהבא אנו דנים כאילו חל למפרע (מכאן ולהבא למפרע) (מהגר"ח אישות ב, ט משמע שמיאון הוא מכאן ולהבא למפרע, וכן ממלוא הרועים יבמות יב.)1 בביאור "מכאן ולהבא למפרע", בסברתו, בשיטות השונות בדיני למפרע ובשאלה האם לחלק בזה בין דיני למפרע שונים – הארכנו בערך למפרע בסעיף "מקור וטעם" ד"ה במהותו..
לאחר שגדלה ולא מיאנה, דעת הרמב"ם שבעילת הבעל היא גמר הקידושין הראשונים, ואינם קידושין חדשים (לחם משנה אישות ד, ח).
קטנה שאביה במדינת הים נחלקו בתוס' האם אימה יכולה לקדשה והיא יכולה למאן (תוס' קידושין מה: סוף ד"ה בפירוש) או לא (תוס' כתובות לה: ד"ה ולא. דן במחלוקתם הקובץ שיעורים כתובות קכט).
ערכים קרובים
גירושין, דרבנן, למפרע, קטן, קידושין.