מתני' אלא שמנה עשרה. בגמרא מפרש מנ"ל:
מרבה הוא לו. יותר מי"ח שלשה מחלוקות בדבר ת"ק סובר נושא י"ח ואפילו פרוצות ויותר מי"ח לא ישא ואפילו כשרות רי"א נושא י"ח ואפילו פרוצות ויותר מי"ח פרוצות לא ישא וכשרות והגונות ישא כמו שירצה ר"ש סובר ואפילו פרוצה אחת לא ישא וכשרות והגינות לא ישא יותר מי"ח:
אלא כדי מרכבתו. דוקא סוסים בטלים להרחיב דעתו ולהתגדל ברוב סוסים אסור אבל כדי רכבו ופרשיו להלחם באויב מותר:
אפסניא. שכר החיילות הנכנסים ויוצאים עמו כל השנה:
וכותב לו ס"ת לשמו. חוץ מס"ת שיחייב כל אחד מישראל להיות לו ס"ת והוא מונח בבית גנזיו וס"ת שכותב לשמו כשהוא מלך נכנס ויוצא עמו תמיד:
מיסב. על השלחן:
מתני' בשרביטו. כדכתיב מאשר יושיט לו המלך את שרביט הזהב:
כשהוא מסתפר. כשמגלח שער ראשו. כולן נשרפים לפניו. מפני כבודי לומר שאין אחר כדאי להשתמש בהם ולכך נשרפים: