מתני' אין דנין לא את השבט. בגמרא מפרש:
נביא השקר. בחנק בגמרא מפרש מנ"ל דבעי ע"א:
ולא את כה"ג. דאמר קרא את הדבר הגדול יביאו אליך דבריו של גדול יביאו אליך ומשה במקום ע"א קאי שהרי לא נתמנו הזקנים אלא להקל מעליו אבל בלא"ה כל הדברים הצריכים ע"א היו נעשים על ידו לבדו:
ואין מוציאין למלחמת הרשות. כל מלחמה חוץ ממלחמת שבעה עממין ומלחמת עמלק קרויה מלחמת רשות:
אלא בב"ד של ע"א. דכתיב בדוד ואחרי אחיתופל יהוידע בן בניהו אחיתופל זה יועץ ויהוידע בן בניהו זו סנהדרין שהיה מופלא שבכולן וכולם נגררים אחריו:
על העיר. ירושלים שקדושתה גדולה משאר קדושת א"י:
ועל העזרות. קדושתן גדולה מקדושת ירושלים ואי אפשר לחדש. קדושה אלא ע"פ ב"ד של ע"א דכתיב ככל אשר אני מראה אותך וגו' וכן תעשו לדורות מה משכן קדוש ע"פ משה שהוא במקום סנהדרי גדולה אף תוספת העיר והעזרות ע"פ סנהדרי גדולה כמפורש בגמ' ואין עושין סנהדריות לשבטים. שהיו מושיבין סנהדרי קטנה של כ"ג לכל שבט ושבט דכתיב לשבטיך ושפטו מצוה בשבט לדון את שבטו:
אלא ע"פ ב"ד של ע"א. כדאשכחן במשה דאוקי סנהדריות בעצת יתרו ומשה במקום ע"א קאי:
אין עושין עיר הנדחת כו'. דכתיב והוצאת את האיש ההוא או את האשה ההיא וגו' איש ואשה אתה מוציא לשעריך ואי אתה מוציא כל העיר לשעריך אלא לשער המיוחד שהוא לשכת הגזית ששם סנהדרי גדולה יושבין:
בספר. עיר המבדלת בין א"י לארץ העמים דכתיב מקרבך ולא מן הספר:
ולא שלשה. עיירות בא"י ובגמרא מפרש: