מתני' ופירושן להקל. אע"ג כשפירש דבריו אזלינן בתר פירושו כי סתם ולא פירש אזלינן להחמיר דסתם נודר דעתו לאסור מדלא שתק א"נ ה"ק אם פירש דבריו אזלינן לקולא ולא אמרי' דמיהדר קהדר בי':
כבשר מליח. היינו קרבן דכתיב על כל קרבנך תקריב מלח:
ואם של ע"ז נדר. דגם קרבנות לע"ז היה דרכן למלחן:
כחרם של שמים. אפי' כהקדש בדק הבית:
ואם של כהנים מותר. אף על גב דחרמי כהנים מועלין בהן עד שיבואו לידי כהנים וה"ל כדבר הנדור מ"מ סתם חרמי כהנים משמע שכבר באו לידי כהן:
אם כמעשר בהמה נדר אסור. דהוי דבר הנדור שצריך להקדישו ע"י מנין ואם נטל בלא מנין לא קדש ואין מעשר בהמה אוסר הדיר כמו מעשר דגן שאוסר את הגורן וה"ל דבר האסור:
שאין אנשי הגליל מכירין את תרומת הלשכה. לפי שהיו רחוקים מירושלים ולא קרו לה תרומה סתמא אלא תרומת הלשכה:
שאין אנשי גליל מכירין חרמי כהנים. וכל מה שהיו מחרימין היו מפרישין לבדק הבית ולחרמי כהנים לא קרו להו חרם סתם: