מתני' כל ספק נגעים בתחלה טהור. כגון ב' שבאו אצל כהן בזה בהרת כגריס ובזה בהרת כסלע ובסוף שבוע בזה כסלע ובזה כסלע ואין ידוע באיזה מהן פשה שניהם טהורין אע"ג דודאי אחד מהן טמא:
משנזקק לטומאה ספיקו טמא. כגון שנים שבאו אצל כהן בזה בהרת כגריס ובזה כסלע ובסוף שבוע בזה כסלע ועוד ובזה כסלע ועוד חזרו להיות כסלע אע"פ שהא' מהם ודאי טהור שכבר הלך הפסיון שניהן טמאים כיון שנזקקו לטומאה עד שיחזרו לכגריס:
מתני' בשבעה דרכים בודקין את הזב. ואם ראה מחמת אונס טהור ובגמ' מפרש:
עד שלא נזקק לטומאה. דהיינו כשרואה ראייה שניה שבה נעשה זב גמור לטמא משכב ומושב אבל ראיה ראשונה מטמא באונס טומאת ערב כדין בעל קרי ומצטרפת עם השניה אפי' היתה באונס:
במאכל. אם אכל דברים הבאים לידי זיבה כגון בשר שמן חלב וגבינה בצים ויין ישן:
ובמשתה. בריבוי שתיה:
במשא. כבד שנשא:
ובמראה. ראה אשה אע"פ שלא הרהר:
ובהרהור. בעניני תשמיש אע"פ שלא ראה אשה אם אירע לו אחד מאלו השבעה קודם שראה ראייה שנייה אינו נעשה זב והטפה אינה מטמאה במשא:
משנזקק לזיבה. שראה ראייה שניה שלא באונס אין בודקין אותו ואף אם ראה שלישית באונס נעשה זב לקרבן:
וספיקו. ספק זוב ספק קרי:
ושכבת זרעו. כגון אם ראה שכבת זרע תחילה טיפת זיבה הבאה אח"כ אינה מטמאה שהרואה קרי אינו מטמא בזיבה מעת לעת ועד שלא נזקק לטומאה הקרי מטהר את הזיבה משום דהוי אונס ולאחר שנזקק לטומאה אין הקרי מטהר את הזיבה שאין תולין שמחמת הקרי באה הזיבה:
שרגלים לדבר. שאין אותה ראייה מחמת אונס כיון שכבר נעשה זב: