מתני' והיה ירא שמא תחשך. לו קודם שיגיע לביתו כי עיף הוא מיהו אי לאו דהוא עיף אילו ירוץ היה מגיע לאילן קודם שתחשך וביתו בתוך ארבע אלפים אמה ממקום עמידתו:
והיה מכיר אילן או גדר. והוא בסוף אלפיים ממקום רגליו ומהאילן לביתו אלפיים:
ואמר שביתתי תחתיו. ומשם יהיו לי אלפיים ואף אחר דקדיש יומא מצי למיזל עד התם דהוא מקום שביתתו ומש"ה יש לו אלפיים לכאן ואלפיים לכאן:
לא אמר כלום. כיון שלא סיים מקום ד"א שישבות שם ואיירי בשיש תחת האילן שמונה אמות או יותר דלא ידעינן איה מקום שביתתו:
אמר שביתתי בעיקרו. ויודע הוא שמעיקרו ועד ביתו אין יותר מאלפיים קנה לו שביתה בעיקרו הואיל וסיים מקומו אותו שביתה קונה לו אלפיים לצד רגליו ואלפיים לצד ביתו:
גדר. חומת אבנים:
ואם אינו מכיר. אילן או גדר:
או אינו בקי בהלכה. שאינו יודע שיועיל לו ולא אמר כן אלא אמר שביתתי במקומי זכה לו מקומו:
עגולות. אותן אלפיים אמה יהבינן ליה עגולו' דבערי מקלט כתיב וזה יהיה לכם פאת נגב לזה אתה נותן פיאות דהיינו זויות ואי אתה נותן פיאות לשובתי שבת ורבנן דבעי מרובעות דרשי זה לריבוי כזה יהיו כל שובתי שבת:
כטבלא מרובעת. לפי שא"א לעשות מרובע מצומצם בכיוון תנא כטבלה מרובעת כלומר כדרך שבני אדם רגילים לרבע אף ע"פ שאינו מרובע בצימצום:
נשכר את הזויות. ארבע הפאות שבאלכסונו של מרובע העודפת על העגול שבתוכו: