מצות קסב להקריב אשם מי שלא נודע לו אם חטא אם לא וזהו הנקרא אשם תלוי וכל חטא שחייבין על שגגתו חטאת קבועה חייבין על לא הודע שלו אשם תלוי כריתות פרק המביא אשם תלוי משנה וחכ"א אינו מביא אשם תלוי אלא על דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת ומ"ט דרבנן ילפי מצות מצות מחטאת חלב מה להלן זדונו כרת ושגגתו חטאת אף כאן דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת ומהו לא הודע אם נסתפק לו אם שגג בדבר זה או לא כדכתיב ולא ידע ואשם ונשא עונו והביא איל תמים וגו' ונקרא אשם תלוי מפני שמכפר על הספק ותולה לו עד שיודע לו שחטא ויביא חטאתו פרק המביא אשם תלוי ונודע לו שלא חטא וגו' ואשם תלוי היינו טעמא דמייתי מקמיה דמתידע ליה להגן עליו דהתורה חסה על גופן של ישראל ות"ר ה' אשמות מכפרין ואשם תלוי אין מכפר כפרה גמורה ואמר ר' יוסף אין מתכפר כפרה גמורה דלכי מתידע ליה מביא חטאת ופרק ספק במשנה כשם שאכל חלב ודם פגול ונותר חייב על כל אחת אפילו בהעלם אחת כך על לא הודע שלהן.