נשיא שנצטרע או עבר מנשיאותו הרי הוא כהדיוט שם במשנה כהן משיח שעבר ממשיחותו ואחר כך חטא וכן הנשיא שעבר מגדולתו ואחר כך חטא משיח מביא פר והנשיא כהדיוט ובגמרא מנה"מ דמשיח שעבר ואחר כך חטא דמביא פר דכתיב והקריב על חטאתו אשר חטא פר וגו' מלמד שמביא חטאתו משעבר ובנשיא כתיב אשר נשיא יחטא כשיחטא והוא נשיא ולא כשיחטא והוא הדיוט. חטא כשהוא נשיא ועבר מגדולתו הרי זה מביא שעיר שם במשנה כהן משיח שחטא ואחר כך עבר ממשיחותו וכן נשיא שחטא ואחר כך עבר מנשיאותו כהן משיח מביא פר והנשיא מביא שעיר ובגמ' מפרש דלא איצטריך גבי משיח למיתני דאם חטא ואחר כך עבר דמביא פר דהא עבר ואחר כך חטא נמי מביא פר כדילפינן אלא אגב נשיא נקטיה ונשיא מביא פר דכתיב אשר נשיא יחטא והרי חטא כשהוא נשיא וכתיב על חטאתו אשר חטא כשעת חטאתו הוא מביא. חטאו עד שלא נתמנו אף על פי שלא נודע להם אלא אחר שנתמנו הרי אלו כהדיוטות דכתיב אשר נשיא יחטא וכתיב אם הכהן המשיח יחטא עד שיחטאו כשהם במינויים שם במשנה ובבריתא אם הכהן המשיח יחטא פרט לקודמות שחטא ואחר כך נתמנה וכן גבי נשיא אשר נשיא יחטא פרט לקודמות דאינו מביא אלא כהדיוט. לפיכך כהן משיח שנודע אחר שנתמנה שאכל ספק חלב קודם מביא אשם תלוי דאף על גב דלעיל ילפינן דאין משיח מביא אשם תלוי כצבור הכא כיון דבודאי יחטא הוו כהדיוט קודם שנתמנה הכי נמי באשם תלוי. אכל חצי זית חלב כשהוא הדיוט וחצי כשהוא נשיא בהעלם אחד או חצי זית כשהוא נשיא וחצי זית משעבר אינו מצטרף ופטור שם בריתא מעם הארץ פרט לנשיא שאינו מביא כשבה או שעירה כעם הארץ והלא כבר יצא נשיא לידון בשעיר אמר רב זביד הכא במאי עסקינן כגון שאכל חצי זית חלב כשהוא הדיוט ונתמנה והשלימו ואחר כך נודע לו סלקא דעתך אמינא נצטרף וניתי כשבה או שעירה קמ"ל מעם הארץ פרט לנשיא דכי האי גונא לא מייתי כשבה או שעירה ושעיר נמי לא מייתי דהא לא מצטרפי כלל. אכל ב' חצאי זתים קודם שנתמנה ואחר שעבר הוי ספק שם בעיא דרבא נשיאות מהו שתפסק ולא איפשיטא בעיין: