היה חופר ומצא מת מושכב כדרך שקוברין המתים נוטלו ואת תבוסתו וכו' כדתנן התם פי"ו ופ' בתרא דנזיר והתם דייקינן מוצא פרט (למצור) [למצוי] שידוע שנקבר לשם שאין מותר לפנותו מת פרט להרוג שאם מצא אחד מגויד או שלשה מגויידין אמרינן דהכי איתרמי ולא הוי בשכונה קברות וקנו מקומן אלא נוטלן ואת תפוסתן מושכב פרט ליושב שאם מצא השלשה יושבין הואיל ואין מושכבין כשאר מתים נוטלן ואת תפוסתן כדרכן פרט לשראשו מונח בין ירכותיו שאם מצא אחד מן השלשה מונח ראשו בין ירכותיו לא הוו שכונה דהכי איתרמי שנזרק לשם ולהכי נוטלן ואת תפוסתן וכל הני מאי טעמא לא הוי שכונת בית הקברות בשלמא אחד מהם מצוי הכי הוא דגמירי דבעינן שלשה ידועין או שלשתן תחלה דמצא שלשה האחד ידוע ושנים תחלה או איפכא אין להם תפוסה ושכונה אלא כי מצאן אחד הרוג או יושב או ראשו מונחת לו בין ירכותיו או חפר הואיל ושלשתן מצאן תחלה שיש להם שכונת קברות אמאי נוטלן ומשני אמרינן דילמא גוי הוא האי יושב או ראשו בין ברכיו ולא פש להוא להכא אלא תרי ותנן נוטלן ואת תפוסתן ורשב"ם נמי פי' דטעמא דשנים ידוע ואחד תחלה או איפכא דהוי הלכה למשה מסיני והרוג משום דהוי חסר וחסר אין לו תפוסה ולא שכונה וכתבו בתוספות ושמא הלכה למשה מסיני הוא והוי נמי דומיא דמלא תרווד רקב דהרוג וחסר אין לו מלא תרווד רקב כדאמרינן לעיל וטעמא דנטילה תפיסה אמרינן פרקא בתרא דנזיר דכתיב ונשאתני ממצרים מעפר מצרים טול עמי. מצא שלשה מתים כל אחד מהם מוטל כדרך כל הנקברים אם יש בין זה לזה מארבע אמות עד (שלשה) שמנה הרי זו שכונת קברות שם במשנה וגבי חצר הקבר תנן פרק המוכר פירות בהלין מטה וקוברין ובמתניתין דאהלות נמי תנן כמלא מטה וקוברים וכיון דהוי שכונת קברות בודק הימנו ולהלן עשרים אמה כדתנן התם וטעמא דעשרים אמה שהוא כמנין שתי מערות והחצר שביניהם ומשמע דמתחלה ג' מנינן להני עשרים אמה כדפי' רש"י ז"ל התם ואם לא מצא מת בתוך העשרים הם טהורות לפי מה שכתב הרב ז"ל דצריך לבדוק מן האחרון עשרים אמה כתב דהני עשרים טהורות כיון שלא מצא בהם טומאה ודייק לישנא דמתניתין דקתני בודק הימנו ולהלן עשרים אמה דמשמע מן האחרון וכן פי' רשב"ם ז"ל ממקום שכלה גוף המתים לצד המערה עשרים אמה. מצא מת אחר בתוך עשרים צריך לבדוק ממנו עשרים אמה אחרות כדתנן התם שרגלים לדבר שהיא שכונת קברות שאילו זה יחיד מצא בתחלה היה נוטל אותו ואת תפוסתו אבל עכשיו שמצא ג' בתוך עשרים ואחד בסוף עשרים יש לומר שהיא שכונת קברות והוי בחזקה דהויא מדאוריתא ואם היה אחד מאלו שמצא הרוג או יושב או ראשו בין ברכיו אינו בודק עוד דלא מחזקינן בהו שכונה כדאמרינן אלא נוטלן ואת תפוסתן שחזקתן גוים.