1
שטר חתום בעד ישראל כשר אף על פי שהוא כתוב בכל לשון ובכל כתב וגבי ממשעבדי ומדאוריתא אפילו מלוה על פה הוה גבי ממשעבדי וכדאמרינן לעיל פרק י"א וליכא חילוק בין מלוה בשטר למלוה על פה מדאוריתא אלא לענין אם אמר פרעתי דבשטר אינו נאמן כל זמן שהשטר ביד המלוה. ושטרי הלואה וממכר שנעשו בערכאותיהם ועבדים גוים לא מהני מדאוריתא דליכא עדות כלל אם לא כשחייב מודה דלא גרע ממלוה על פה דמדאוריתא גבי ממשעבדי כדאמ' אבל כל תיקון שטרות נראה דלא הוי אלא מדרבנן כיון דלא פסלינן להו אלא משום שמא היה כך או לא היה כך דמדאוריתא הוה מוקמינן ליה בחזקת כשר כיון שהוא כתוב וחתום ואם יש ספק בשיעו' החוב המוציא מחברו עליו הראיה. ויש בדיני הלכות אלו דברים מדרבנן משום תקנת העולם וגדר וחייבים אנו לדין בהם משום לא תסור וגו':