1
מצוה על היתומים לפרוע חוב אביהם מן המטלטלים שהניח להם ואם לא רצה אין כופין אותו וכתב הר"ן פרק מי שהיה נשוי מה שכתב רש"י ז"ל גבי קטינא דארעא דמצוה על היתומים וכו' משום כבוד אביהם אלא שאין לב"ד לכופן על כך דלאו מצות עשה מפורשת היא כסוכה וכלולב אלא מצוה דרבנן היא וכו' אבל גבי יתומים דמצוה דרבנן בעלמא הוא דאיכא אין כופין אותן עד כאן ואחרים כתבו דהא דאין כופין משום כיבוד אב היינו דכל מצוה שמתן שכרה בצדה ככיבוד אב אין כופין עליה דנראה דמצוה זו על היתומים הויא מדאוריתא. ואם תפס בעל חוב המטלטלים מחיים גובה מהן אי משום דמשעבדי ליה בחייו אי משום חיובו לפרוע וכדאמרינן לעיל ותפיסת שטרות לא הויא תפיסה מן התורה אפילו מחיים כיון דאין גופן ממון.