ישראל שהרג בשגגה את העבד או את גר תושב וכו'. משנה בפ' אלו הן הגולין (מכות דף ח':) הכל גולין ע״י ישראל וישראל גולין על ידיהם חוץ x מע״י גר תושב וגר תושב אינו גולה אלא ע״י גר תושב ובגמ' הכל גולין ע״י ישראל לאתויי מאי לאתויי עבד ומשמע דקאי נמי למאי דקתני וישראל גולין על ידיהם ואמרינן תו בגמ' (דף ט') חוץ מע״י גר תושב אלמא גר תושב עכו״ם הוא אימא סיפא גר תושב גולה ע״י גר תושב ל״ק כאן בגר תושב שהרג גר תושב כאן בגר תושב שהרג ישראל ופירש רש״י חוץ מגר תושב ומשמע דמתרוייהו ממעט ליה דלא הוא גולה ע״י הריגתו אלא נהרג ולא ישראל גולה עליו. ל״ק וכו' גר תושב שהרג גר תושב גולה כדקתני בהדיא ורישא כשהרג את ישראל אינו גולה דלא סגי ליה בגלות עכ״ל. וכתב הראב״ד א״א אין נ״ל כן מן ההלכה וכו'. ולי קשה דמתני' xx הוא הכל גולין ע״י ישראל וישראל גולין על ידיהם חוץ מע״י גר תושב הרי בהדיא שישראל אינו גולה ע״י גר תושב וכן העבד דינו כישראל כמו שנתבאר בפ' ב' וא״כ אינו גולה ע״י גר תושב וכן קשה על מ״ש שגר תושב שהרג את העבד גולה מאחר שעבד הוא כישראל הרי הוא בכלל מה ששנינו וישראל גולין על ידיהם חוץ מע״י גר תושב. ונ״ל שט״ס יש בכאן וכך צריך להגיה ולכתוב ישראל שהרג בשגגה את העבד גולה וצריך למחוק משם גר תושב ומ״מ מ״ש שהעבד גולה ע״י גר תושב ושגר תושב גולה ע״י העבד אפשר לקיימו מפני שהעבד אינו כישראל גמור אבל צ״ע מנין לרבינו לחלק בכך: