ישראל שהרג גר תושב וכו'. במכילתא וכי יזיד איש על רעהו רעהו להוציא את אחרים ומשמע לרבינו דגר תושב בכלל אחרים כמו שהוא לענין גלות כמו שיתבאר. איסי בן עקיבא אומר קודם מתן תורה היינו מוזהרים על שפיכות דמים לאחר מתן תורה שהוחמרו הוקלו באמת אמרו פטור מדיני בשר ודם ודינם מסור לשמים. וזהו שכתב An Israelite who killed a resident alien etc. In Mekhilta [it expounds Exodus 21:14] '"And if a man be deliberate against his neighbor" - "his neighbour" to exclude (his killing) others'. And this implies to our teacher (Maimonides) that a resident alien is included in the category of 'others', like he is regarding exile as he will explain. (The Mekhilta continues:) 'Issi ben Akiva says: "Before the giving of the Torah, we were exhorted against the spilling of blood (of gentiles). After the giving of the Torah, instead of being more stringent, shall we be more lenient? In truth, they said: He (one who kills a gentile) is exempt from the laws of flesh and blood, but his judgment is relegated to Heaven.' And this is (the meaning of) that which our teacher wrote:
רבינו אינו נהרג עליו בב"ד כלומר אבל בדיני שמים חייב. "he is not to be executed by the court", that is to say "but he is liable in the laws of heaven".
ומה שכתב ואחד ההורג את עבד אחרים או ההורג את עבדו וכו'. בסיפרי פרשת מסעי על פסוק אם בשנאה יהדפנו משמע דמכה עבד אחרים דינו שוה למכה ישראל.
ומה שכתב שהעבד קבל עליו מצות ונוסף על נחלת ה', בא רבינו ליתן טעם למה חייבים על העבד ולא על גר תושב מפני שהעבד קבל עליו מצות ישראל ונוסף על נחלת ה' שהם ישראל מה שאין כן בגר תושב: