כא) [סעיף ו'] כשהוא כורע יכרע במהירות בפעם אחת וכו' אמנם לפי דברי האר"י ז"ל בשער הכוו' דרוש ב' דעמידה צריך לכרוע גופו תחלה ואח"כ ראשו וכן בזקיפה יזקוף גופו תחלה ואח"כ ראשו וסימניך כאשר יחנו כן יסעו, וכתב שזה כוונת הגמרא שאמרו כל הכורע כורע בברוך וכל הזוקף זוקף בשם דלמה כפל הדברים אלא לומר כל אחת נחלקת לשנים הכריעה תחלה גופו ואח"כ ראשו וכן בזקיפה תחלה גופו ואח"כ ראשו, דהיינו כשאומר ברוך יכרע גופו וכשאומר אתה יכרע ראשו, וכן בזקיפה כשאומר ה' יזקוף גופו תחלה ואח"כ ראשו כיעו"ש טעם בסוד, וכ"כ פרע"ח שער העמידה פ"ז, מ"ח באצילות דערבית פ"ב, וא"כ אפי' חולה או זקן שאינו יכול לכרוע הרבה אפ"ה צריך לעשות כסדר הזה לכרוע גופו ואח"כ ראשו וכן בזקיפה ע"ד הסוד, ובכריעת מודים סדר הרש"ש ז"ל בסידורו הקדוש דכשאומר מודים אנחנו לך יכרע גופו וכשאומר שאתה הוא יכרע ראשו וכשאומר ה' יזקוף גופו ואח"כ ראשו כמו שאר ברכות, ואע"ג דבשער הכוו' שם ובדרוש ו' ובסוף דרוש ד' דחזרת העמידה כתב דבמודים לא יעשה כ"א כריעה וזקיפה אתת של הגוף בלבד וכריעת וזקיפת הראש יעשה בחזרת הש"ץ תפלת י"ח במודים דרבנן הרש"ש ז"ל דקדק מדברי האר"י ז"ל ממ"א שע"פ סדר הכוונה ז"ל גם במודים דלחש ובמודים דחזרת הש"ץ בכל אחד שני כריעות ושני זקיפות כיעו"ש הטעם בע"ח שער המוחין פ"ט דבחי' לחש לחוד ובחי' החזרה חוד וכ"מ מדברי שער הכוו' דריש ו' דעמידה ד"ה לוהנה וע"ח שער כ"ג א"א וממ"א כמובן להמעיין וכן נוהגין חסידי בית אל יכב"ץ שבעיר קדשינו ירושת"ו כדברי הרש"ש ז"ל ודלא כמ"ש הרב שמן זית זך בדף קל"ח. וכ"כ החס"ל או' א' בן א"ח ז"ל פ' בשלת או' כ"א. ולפ"ז גם במודים דרבנן צריך לעשות הצבור ב' כריעות וב' זקיפות כריעת הגוף וכריעת הראש וזקיפת הגוף וזקיפת הראש כמו שאר הכריעות והטעם דכיון שעשינו בלחש כל ב' הכריעות וב' הזקיפות צריך לעשות ג"כ במודים דרבנן כמו שעושה הש"ץ במודים ב' כריעות ב' זקיפות וגם כוונת הצבור תהיה כמו כוונת הש"ץ. ועיין עוד לקמן סי' קכ"ז או' ב':