וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר. כתוב (תהלים טז) שויתי ה' לנגדי תמיד כי צריך האדם להכניס שם הרחמים בהנגד. וצריך האדם לקבל יסורים באהבה, והנה כשאדם עומד במדת החסד צריך לכוללן במדת הדין ויקיים אשרי אדם מפחד תמיד. וזהו ה' כשעומד במדת ה' צריך לכללו בהנגד. וכשעומד במדת הדין צריך לכוללו במדת הרחמים. וזהו שויתי ה' לנגדי תמיד כי הקדושה היא בהתכללות. כדכתיב (איוכ כה) המשל ופחד עמו עושה שלום במרומיו כי מיכאל הוא מים וגבריאל הוא אש והקב"ה עושה שלום בניהם כי מחמת גודל ההתבטלות מפחד ה' ותשוקת אהבתו אי אפשר להם להיות מנגד אחד לחבירו. כי מתבטלים ממציאותם ממש ובאים למדת שלום. וזהו וישלח וגו' מלאכים לפרו שכלל מדת שני המלאכים כנ"ל לעשות שלום. וזהו ויבא יעקב שלם. אל עשו וגו' שדה אדום ויצו וגו' עם לבן גרתי. כי הוא הכל בבחי' לובן עליון. וזהו לפניו כי צריך אדם לעבוד את ה' בכל המדות. ואם האדם אינו כראוי אזי הוא נרגן מפריד אלוף. וצריך להביא עליו יסורים חס ושלום כדי להזכירו בהקב"ה. ויעקב אבינו עליו השלום עבד את הקב"ה בכל המדות כנ"ל ע"כ ושבתי בשלום בלא יסורים. כי כשעמד במדת הטוב מפחד תמיד. וזהו אל בית אבי פחד יצחק. וכשעמד במדת הדין כוללו במדת שלום, וזהו ושבתי בשלום כנ"ל אבי כי הוא הבריח התיכון מבריח מן הקצה אל הקצה, וזהו (ישעיה כז) או יחזיק במעוז"י שלום יעשה לי:
וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען אלה תולדות יעקב יוסף. כתוב (תהלים לד) סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורדפהו, דהנה צריך האדם להיות סור מרע בתחילה דהיינו להכניע כל המדות והתאוות ואחר כך יכול להיות עשה טוב ואם אינו סור מרע אינו יכול לבוא לעשה טוב, ובצדיק כתוב בקש שלום ורדפהו דהיינו שיעשה שלום בין הרע שיסכים עם מדת הטוב, והנה יש אחד שהרע בע"כ יענה אמן ויש בחי' גדול מזה שמהפך הרע ונכלל בהטוב והרע נעשה סיוע לעבודת השם, וזהו וישב יעקב בארץ מגורי מלשון ויגר מואב, וזהו מגורי אביו בחי' פחד יצחק. וזה שאמר ושבתי בשלום בחינת שלום הנ"ל. וזהו שפירוש רש"י בקש יעקב לישב בשלוה קפץ עליו רוגזו של יוסף. שיעקב הכניע כל המדות והיה למעלה מן המדות. וזהו בקש לישב בשלוה בחי' שלום הנ"ל היינו שהתדבק ביראה עילאה למעלה מן המדות. קפץ עליו רוגזו של יוסף שהצטרך להיות בחי' משפיע צדק יסוד עולם כדכתיב ויוסף הוא המשביר. מחמת זה הוכרח להיות בתוך המדות. כי עיקר תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים היינו להשפיע לעולם, ובתוך המדות הוא כשזה קם וכו'. וזהו (משלי כד) כי שבע יפול צדיק בחי' בתוך המדות וקם. וזהו קפץ עליו רוגזו של יוסף אלה תולדות יעקב יוסף. כי כל אחד לפי בחינתו צריך להיות תולדותיו בחי' יוסף. כי האדם הפשוט צריך לידע שלא התחיל עדיין לעבוד השם יתברך ולהשתדל להוסיף בעבודת ה'. והצדיק צריך בכל מה שעומד לילך ממדריגה למדריגה ולהוסיף בכל פעם בעבודת השם:
סליק