אליכם אישים אקרא. ודע כי כשתסתכל בכל שם איש סתם בכתבי הקדש תמצא כי הוא נאמ' על האדם השלם. כמו איש אשר רוח אלהים בו. איש תם יושב אהלים. איש אחד מן הרמתים. איש היה בארץ עוץ. וזה הרבה במקרא מבלי שיפרש מה הוא אותו האיש ר"ל אדם שלם בחסדים המעשיים והמדעיים. ובעת שירצו לתאר האדם בין טוב ובין רע קורא גם כן איש טוב. כמו והאיש משה עניו מאד. והפך זה והאיש קשה. ואילו אמר איש סתם הייתי מבין בו כי היה טוב כי איש סתם בלא פירוש לא נאמ' אלא על אדם חסיד בלבד. ולפיכך אמר הנה אליכם אישים אקרא וגו'. ויש לדעת כי יש הפרש בין אקרא ובין קולי כי ענין אקרא הוא ענין קריאה למעלה כמו ויקרא אל משה. ולפיכך אמר בשלמים והם אישים אקרא כלומ' אתם שכבר נשלמה נפשכם בואו למעלתכם הראויה לכם. אבל אתם בני אדם שעדיין אינכם שלמים אבל יש בכם כח על זה אם תרצו קולי אליכם להדריככם בדרך הישרה אשר תלכו בה תהיו שלמים בפועל ותקראו אישים כאילו הוא קורא לשלם בכח בני אדם ולשלם בפועל אישים. ולפיכך אמר באישים שהן קרובים אקרא שאינם צריכין להרמת קול. אבל בני אדם שעדיין הם רחוקים צריך להם הרמת קול. ולפיכך אמ' וקולי אל בני אדם.