ה' קנני. אחרי שהזכיר בפרשה הקודמת דברי החכמה האלהית באמרה אני חכמה שכנתי ערמה. לי עצה ותושיה וכל הנמשך אחריו. אומרת החכמה האלהית ומשבחת עצמה ואומרת ה' קנני ראשית דרכו. ויראה לפי הפסוקים שיבואו בזאת הפרשה כי החכמה האלהית אינה היא האומרת ה' קנני ראשית דרכו רק הנמצאות הנכבדות והם הצורות הרוחניות הנפרדות מכל חומר אשר החכמה האלהית חוקרת עליהם הם האומרים ה' קנני ראשית דרכו. כלומר יאמר העולם הרוחני הכולל הדעות הנפרדות מחומר ה' קנני ראשית דרכו. כלומר אני הוא הנמצא הראשון שהמציא האל ית' שמו כאשר גזרה חכמת ידיעתו לברוא העולם כי הוא ראשית דרכי אל. והוא האור שנברא ביום ראשון אשר עליו נאמר ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור. וירא אלהים את האור כי טוב כי הוא הטוב הגמור למעלתו וליקרתו כי האור שנברא ביום ראשון כולל האור הרוחני שהוא בריאת המלאכים אמר ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור. ולפיכך אמר עליו וירא אלהים את האור כי טוב. אמנם על האור המורגש אמר ויקרא אלהים לאור יום ולחשך קרא לילה ויהי ערב ויהי בקר יום אחד ובו שוערו הימים והלילות. ואין ספק אצל חכמי האמת כי המלאכים היו הנמצאים הראשונים שהמציא הבורא ית' והם הנקראים אור לבושו. ואל זה רמזו רז"ל באמרם שמים מהיכן נבראו מאור לבושו. נבראו ואליהם רמז דוד המלך ע"ה באמרו עוטה אור כשלמה נוטה שמים כיריעה. ואומר ה' קנני יבא להעיר שלא היו קדומין כמו שיאמינו קצת מן החכמים קדמות הכסא וכל שכן שיאמינו קדמות השרפים אשר הם ממעל לכסא. ולפיכך באמרו יי קנני הודיע שהם קנויין והמציאם האל ית' בעת שגזרה חכמת ידיעתו ית' כי החכמה העליונה גזרה היות הוא ית' לבדו נמצא ולא דבר אחר בלעדיו וזה. כי מציאותו ית' מספיק ולכן נקרא שמו שדי כי הוא ית' ההספקה הגמורה כי כל הנמצאים צריכין לו ית' והוא ברוך הוא אינו צריך להם ולא לאחד מהם. וכאשר גזרה חכמת ידיעתו ית' ברא העולם כדי שתתפרסם גדולתו ומעלתו וחנן המציאות כפי מה שהוא עליו דרך נדיבות ושפע ברכה שופע מאתו לא שהוא ית' יצטרך לדבר אחד מדברי העולם. ומה שלא המציאו במה שלא סר מהזמן הוא להודיענו כי מציאותו ית' מספיק בעצמו כי התבאר אצל משיגי האמת כי התייחד האלוה ית' שמו במעלתו ובאחדותו ולא יהיה שם לא מלאך ולא גלגל ולא שם נמצא אין בו פחיתות מעלה מהיותו ית' עם אלף אלפי עולמות כי כמו שהקו והנקודה לא יעדיפו על הקו כן האלוה והעולם לא יעדיפו על התייחד האלוה ית' במעלתו.
ואמרו ראשית דרכו הוא על דרך הרחבת הלשון. והעניין כי בעת שגזרה חכמת ידיעתו ית' שבחו לברוא העולם הדבר הראשון שברא ברא אותי.
ואמר קדם מפעליו מאז ר"ל קודם שפעל שאר פעליו הייתי אני פעולתו הראשונה.