לא ישא פני כל כופר ר"ל ולא יקרה לנואף מה שיקרה לגנב שהוא ישלם שבעתים או גם יצטרך לתת כל הון ביתו בעבור גניבתו יפטור מן הגניבה כי בעל האשה לא ישא פנים אל הכופר שיתן לו הנואף ואף אם יהיה כופר רב רב כופר לא יטהו ולא יאבה לשמוע בקול הנואף ולחמול עליו ואפי' בעת שירבה ליתן לו שוחד ולפיכך הוא יותר חסר כל מי שיביא עצמו לנאוף עם אשת איש ממי שיכניס עצמו לגנוב ממון חבירו. ואפשר שהכנוי במלת וחרפתו לא תמחה שב אל בעל האשה. ואמר כי הנואף ימצא נגע וקלון שיפצעוהו ויכלימוהו קרובי האשה. והאיש בעל האשה לא תמחה מציורו וממחשבתו החרפה שנעשת לו ויזכרה לעולם. והסבה היא כי קנאה חמת גבר כלומר כי האיש יקנא ותעלה חמתו על הנואף ולא יחמול עליו בעת שיוכל ליקח נקמתו ממנו.
ועל דרך נסתרו נאמר כי כוונת הפרשה הזאת היא לומר כי האיש הרעב והצמא לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם אל מי החכמה ואל לחמי התעודה ומרוב רעבונו והשתוקקו אל החכמות וקריאתו הספרים אשר לאנשי החכמה הקדומים יבוא לגנוב דעת בלתי אמתי והוא לא ידע ואשם והענין שהוא לא יכוון אל הדעת הבטל ההוא רק כשגגה שיוצאה מלפני השליט יזדמן שהוא יקח מן החכמות ההם הקדומות דעת בלתי אמתי והוא לא ירגיש עליו אין להאשימו כל כך כמו שיש להאשים ולבזות האיש המתרשל בקניית החכמה ולא ילמד חכמה מן החכמות ויתרשל בעבודת האלהים ובהשלמת נפשו וישאר בבהמותו והוא שקרא נואף אשה כלומר נמשך אחר החומר בכל עניניו ונתן הסבה בזה ואמר כי האיש שאינו משתדל בקניית החכמה אם יזדמן בקצת העתים שהוא יאמין דעת בטל בסבת עברו על ספרי החכמה הקדומים הוא לא הפסיד כל מעשהו מפני שאם יחטא בדבר אחד הוא קנה מן החכמה מה שהשיג בעבורה דעות אמתיות רבות אחרות. אמנם מי שהוא נמשך בכל ענייניו אחר תאותיו הוא משחית נפשו לגמרי כי מזון הנפש המשכלת הם המושכלות. ומי שימנעם מן הנפש ישחית אותה וימצא נגע וקלון בעולם הזה ועונש וכלמה בעולם הנשמות בעת שתהום כל העיר על הנפש המקצרת ותאמרנה הזאת נעמי כלו' הזאת היא שקוינו ממנה כל כך נעימות ושלימות. ונגע וקלון רמז אל העונש הרוחני המעותד לנפש המקצרת. אמנם המשתדל בקנין החכמה והוא מקצר בדבר מדבריה והוא הגונב לפי תומו דעת בלתי אמתי לא ישחית נפשו לגמרי. אמנם יגמל כפי קיצורו בדבר ההוא כי היה לו לקנות מן החכמה מה שלא ישאר עמו דעת בטל ולפיכך אמר ונמצא ישלם שבעתיים כלומר אפי' אם יענש על האמינו דעת בטל שבע על חטאתיו לא יגיע ענשו אל עונש הסכל אשר התרשל לגמרי מקנות החכמה. ואמרו כי קנאה חמת גבר ולא יחמול ביום נקם לא ישא פני כל כופר ולא יאבה כי תרבה שחד. בא לרמוז כי אל קנא ונוקם ה' ובעל חמה ואין לפניו לא עולה ולא שכחה ולא משוא פנים ולא מקח שחד.