דרך האנשים הרשעים היא חשיכה לדמיון האפלה והם נכשלים בעבור זה ובדבר של הבל וזה רצה באמרו לא ידעו במה יכשלו כאדם האומר נכשלתי ולא ידעתי במה נכשלתי. והענין כי לפחיתותם יכשלו בדבר שלא היה להם להכשל כל כך הוא מבואר שההולך בו יכשל. או ר"ל לא ידעו במה יכשלו כלומ' לא ירגישו במה שיכשלו ואפשר שקרא הכחות החומריות רשעים ורעים מפני היותם סבה לכל רשע ולכל מרי ואמר שאין ראוי לאדם שימשך אחריהם ואמר שמי שירצה להיות אדם על דרך האמתי לא שיהיה בהמה על צורת איש שיניח דרך התאוות לגמרי ולא יקח מהם כי אם ההכרחי בלבד מפני שהם ירעו וישחיתו ויגרמו כל רע וכל נזק וימנעו הכחות השכליות מלפעול פעולתם. ואמרו כי לחמו לחם רשע ויין חמסים ישתו בא לרמוז כי הם מוטבעים לבחור לפי התאוה בלבד ומדרכם לחמוס הכח השכלי. אמנם אורח הצדיקים והם העושים צדק לנפשם ופורעים חובות האלהים עליהם ומשתדלים בהשלמת נפשם הוא לדמיון אור נוגה ר"ל כאור כוכב הנוגה. וזה הכוכב ידוע מעניינו שאינו מתרחק מן השמש הרבה אלא עד מ"ח מעלות ולעיתים הוא מזרחי והוא כשיראה בשחר ועתים הוא מערבי והוא כשיראה לפנות ערב. והמשיל עתה השגת הצדיקים בזה העולם הדומה ללילה ואחרי כן יגיעו ההגעה השלימה שהיא אחר הבדלת הצורה מהגולם לאור זה הכוכב כשהוא מזרחי שאורו רצוף כאור השמש כלומ' בא אחריו מיד ואינו נרחק ממנו הרבה. וכן אורח צדיקים בהשגתם זו בעוד הצורה היא עם הגולם היא דומה לאור זה הכוכב שיהיה אחריו אור השמש תכף לו וכמו כן תשלם ותגמר השגת הצדיקים אחר הבדלת צורתם מגולמם הדומה ללילה ותהיה כאור חזק ערכו מזאת ההשגה שעלה לה בכאן בזה העולם בערך אור השמש מאור נוגה כי הנפש בעודה מסובכת בגוף ואינה מתעסקת בדבר מהשלימות האנושי היא בליל חשך ואם היא תתחיל באותה השלימות וההשגה כראוי בדרכים המביאים לאותה ההשגה יתחיל להופע עליה אור כאלו היא תתחיל לצאת מאותה אפילה מעט מעט. ואם אותה ההשגה תהיה רצופה מאין הפסק כמו שאמר נצרה כי היא חייך תוסיף אותה ההשגה ההופעה והאור תמיד בתוכה עד שיגיעו באור השמש והוא נכון היום.