פתח פיך שפוט צדק ר"ל מה שהזהרתיך שתראה ותעיין בדין אנשי מלכותך כוונתי היא שתשפוט אותם בצדק לא שתשפוט באי זה משפט שיזדמן ודין עני ואביון ר"ל ותראה ותשפוט הדין של עני ואביון ותוציא משפטם לאור ואל יקל בעיניך משפטם עד שתניחם בעבור שפלותם וקטנות מעלתם. או יהיה אמרו ודין פועל והוא צווי ויהיה עניינו ודון דין עני ואביון.
ואפשר שקרא הכחות החמריות והתאוות הגשמיות נשים ואמר שלא ישים השתדלותו להפיק רצון תאותו ולעשות מה שישאלו ממנו תאוותיו הגשמיות וזה רצה באמרו אל תתן לנשים חילך ואמר אחר זה שלא ישים פעולותיו להמחות ולאבד הכחות השכליות שהמכוון מהם הוא שימלוכו והוא אמרו ודרכיך למחות מלכין. ואמר אחר זה אל למלכים למואל כלומר איננו דבר ראוי למי שירצה להמליך שכלו ולצאת מן הכח אל הפועל שישים מגמתו למלאת חפצו תאוותיו ולשבוע מקנייני העולם וזה רצה באמרו אל למלכים שתו יין ולרוזנים אי שיכר וקרא התאוות כולם בשם יין ושכר לפי שהם ישכרו האדם ויביאוהו אל אהבת העולם וירחיקוהו מבקשת החכמה והשכל ונתן הסבה ואמר פן ישתה וישכח מחוקק כלומר פן ישבע מתאוות העולם וישכח מצוות התורה ומוסרי החכמה והשכל כאשר חקקו הראשונים להיישיר שכל האדם אל ההצלחה ויבא לשנות בעבור אהבו קנייני העולם ושכחו התורה והמצוה דין כל הכחות השכליות הנקראות בני עוני. כלומר יבא לחמוס אותם ולגזול מהם לחם חקם והוא עבודת האלהים וידיעת אמתת הנמצאות. ואמר אחר זה תנו שכר לאובד כלומר הניחו תאוות העולם אל האובדים והם הרוצים לאבד נפשם מעולם הנשמות ותנו יין והוא רמז אל התענוגים למרי נפש כלומר לאותם שלא ירצו שיהיה נפשם אחר מותם שום תענוג ושמחה רק מרירות ועצבון כי הם ישתו כלומר ישבעו מקנייני העולם ובסבתם ישכחו כי הם אע"פ ששבעו מתאות העולם הם קנו הריש האמיתי והוא העדר החכמה שנעדרת מהם ושכחו כי הם רשים מן החכמה וכן ישכחו מה שיקרם בעבר העדר החכמה מן העונש והצער שיבא עליהם מנדוד הנפש מעולמה אשר הוא העמל והעינוי הגדול והוא אמרו ועמלו לא יזכור עוד.
ואמר אחר זה פתח פיך לאלם כלומר אם תראה שכלך דומה לפעולתו לאלם שלא ידע להוכיח כחות הנפש פתח פיך ועוררהו והעלה בלבך מצות האלהים ומוסרי החכמים והגמול והעונש ומה שיקרה אחר המות לבני חלוף כלומר לאותם שיעברו ויחלפו מן העולם הזה אל העולם הבא ושכל מעשה בני האדם השם ית' יביא במשפט על כל נעלם אם טוב ואם רע. ואמר אחר זה פתח פיך שפוט צדק כלומר תן לכל כח מכחות נפשך הצדק שלו. ודין עני ואביון ר"ל ותן חק הכח השכלי הנקרא עני ואביון שהוא ידיעת אמתת הנמצאות כדי שיהיה לו דינו ויוכל להשלים המכוון ממנו לדבקה בהשם ית' ולחיות החיים הנצחיים.