אמר כי האשה שהיא אשת חיל והיא טורחת ביום ובלילה לאסוף מן ההון היא תקבוץ מן ההון כל כך שאם יעלה במחשבתה לקנות שדה ממה שהיא תרויח בעמל ידיה היא תקנהו ואפילו נטיעת הכרם שהוא דבר קשה לרוב ההוצאה שיוציא בה האדם היא לרוב חריצותה ממה שהרויחה בכפיה תטע הכרם שהוא דבר גדול וכבד.
ועל דרך נסתרו יאמר כי הנפש המשתדלת להגיע אל ההצלחה אם תעלה על לבבה לקנות חכמה מן החכמות היא תקנה אותה והמשיל החכמה אל השדה בעבור שהמכוון מן השדה הוא להוציא לחם מן הארץ לצורך הזורע ולצורך זולתו וכן החכמה היא מזון הנפש כמו שהלחם הוא מזון הגוף. ואמר שהנפש המשתדלת אל ההצלחה אם תחשוב לקנות חכמה מן החכמות למזונה ולהועיל בה זולתה גם כן היא תוכל על זה. מפרי כפיה נטעה כרם כלומר מן השכל האלהי אשר שפע עליה שיעור שהשלימה ועודף על השלמתה שיעור להשלים זולתה היא תתנועע על זה ותעורר נפשות אחרות אל ההצלחה ותדריכם אל עבודת האלהים וקרא עשיית הנפשות כלומר לימוד בני אדם והיישירם אל ההצלחה נטיעת כרם על דרך ויטע אשל בבאר שבע והוא קראו שם בשם ה' אל עולם.
ואפשר והוא הנכון שאמרו מפרי כפיה נטעה כרם כלומר כי הנפש אשר תסמוך אותה רוח נדיבה והיא המתנדבת לחון ולהשפיע על זולתה לא די שהיא תדריך הנפשות ותעזרם אל ההצלחה על דרך הלמוד אליו שילוה אליה עוזר אלוהי יעיר אותה לחבר ספר בדבר מדברי החכמים והתורה או בפירושם שיעמוד הספר ההוא לדורות ויהנו בהם בני אדם והוא אמרו מפרי כפיה נטעה כרם כלומר ממה שתכתוב היא בידיה תחבר ספר שילמדו בו האנשים מן החכמה כל הימים לדמיון הנוטע כרם בידו שיהנו בו האנשים כל הימים.