אמר כי האשה הראויה להקרא אשת חיל היא הדומה בפעולתה אל האניות שיש לסוחר או היתה כאניות סוחרות. כי כמו שהאניות יביאו בהם הסחורות והמזונות מארץ מרחקים כן זאת האשה ממרחק תביא לחמה והענין שהיא לא תרויח אל הקרובים לה והשוכנים בעירה בלבד רק היא משתדלת עם הרחוקים גם כן גם תשלח מלאכת ידיה למכור במקומות הידועות לה שהם נמכרות שם ביוקר ומשם תביא בפעולותיה דמי מזונותיה.
או יאמר כי היא לרוב השתדלותה ולרוב מה שתקבץ מן ההון אם לא תמצא העניינים הצריכים לה למזונותיה ולשאר צרכיה בעירה היא תשתדל להביאם מן המקומות הרחוקים. ועל דרך נסתרו יאמר כי הנפש המשתדלת להגיע אל ההצלחה היא דומה בפעולותיה אל האניות אשר לסוחרים כי כמו שבאניות יביאו הבר והסחורות מן המקומות הרחוקים אשר יכבד על האנשים להביאם על גבם או על הבהמות כן זאת ממרחק תביא מזונה. וידוע כי מזון הנפש המשכלת היא עבודת האל ית' וקנין החכמה וספר על נפש המשכלת בעת שתהיה על זה התואר שהיא לא תמצא מן החכמה שיעור שתזון ממנה ותספיק לה במקומה היא תתעורר להביא ספרים או מלמדי חכמה מן המקומות הרחוקים כדי שתגיע אל מחוז חפצה.